A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 350 millió forintos bírságot szabott ki a Bongo nevű játék üzemeltetőjére, amiért burkolt reklámokkal, a költséget elhallgatva igyekezett a gyermekeket emelt díjas SMS-ek küldésére bírni.


A versenyhatóság tavaly indított versenyfelügyeleti eljárást az elsősorban gyermekeket és kamaszokat célzó Ask Bongo („Kérdezd Bongot!") szolgáltatás hirdetései miatt. A széles online csatornákon reklámozott játékban Bongo, a kismajom – emelt díjas SMS-ért – válaszolt a feltett kérdésekre. Mivel a digitális oktatás alatt a gyerekek a szokásosnál is több időt töltöttek okostelefonok és számítógépek előtt, így nagyobb eséllyel találkozhattak a kifogásolható hirdetésekkel, ezért a GVH tavaly tavasszal ideiglenesen megtiltotta a szolgáltatást és annak reklámozását.

Mi ezzel a gond? 

A most lezárult vizsgálat megállapította, hogy a szolgáltatást üzemeltető ausztrál Global AQA Pty Ltd. jogsértő módon, közvetlenül hívott fel gyermekeket a vásárlásra, a reklámokban pedig elhallgatta a szolgáltatás árát és a személyes adatok kezelésének legfontosabb jellemzőit. A cég emellett egyes csatornákon – így influenszer-hirdetésekben, illetve iskolásoknak szóló websorozatban – burkoltan hirdette a játékot, azaz a fogyasztók számára nem derült ki, hogy fizetett reklámokról van szó.

A nemzeti versenyhatóság részéről többször világossá tettük, hogy a sérülékeny fogyasztók (idősek, betegek, gyermekek) ellen elkövetett jogsértéseket szigorúan vesszük. A gyermekeket érintő tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat különösen súlyosan ítéljük meg, hiszen az érintettek az internetes közösségi platformokon, reklámokkal különösen befolyásolhatók

– emlékeztetett Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke.

A legkeményebb büntetés

A GVH a kiszabható maximális, mintegy 350 millió forintos bírságot rótta ki az ausztrál cégcsoportra. A hatóság emellett megállapította három influenszer ügynökség és egy webtartalom-gyártó – a P4R Digital Agency Kft., a Social Guru Magyarország Kft., a hd OPEN! Kft. és a Globoport Média Holding Kft. – felelősségét is az általuk közvetített reklámokkal kapcsolatos egyes jogsértésekben. A hazai vállalkozások számára – közreműködésük jellegére is tekintettel – a versenyhatóság bírság kiszabása helyett a jövőbeni hasonló jogsértések elkerülését célzó belső szabályozások (ún. megfelelési programok) kialakítását írta elő. A programok végrehajtását mind a négy cég vállalta, a teljesítést a GVH utólag ellenőrzi.


The Conversation

Friss

Fotó: 123rf

Kifehérítés: trükközni próbált a cég a Versenyhivatallal, rossz vége lett...

A versenyhivatali vizsgálat közben, új honlapon próbálkozott eladással és reklámozással a fogfehérítő szettet áruló cég, ezért súlyosbították az ideiglenes büntetését.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: 123rf

Egy alig ismert adótipp vállalkozóknak: íme a részletek

A szállás, lakhatás is lehet béren kívüli juttatás, méghozzá adómentesen. Ezt járták körül a Deloitte szakértői ebben a cikkben.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: unsplash

Lakást vennél? Ennyit kell fizetned érte!

15 százalékkal több lakást adtak el 2021. első negyedévében, mint egy évvel korábban, miközben az árak 5,8 százalékkal emelkedtek – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal kiadványából. Használt lakást átlagosan 18,6, míg újat átlagosan 36,1 millió forintért lehetett venni Magyarországon 2021. első három hónapjában.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!