Adminisztratív terhet kaptak a vendéglősök, még jól is elsülhet
Fotó: Shutterstock

Újabb terhet kaptak a vendéglősök, de ez még jól is elsülhet

November 1-jétől már nemcsak a szálláshely-szolgáltatóknak, de a vendéglátó üzletek üzemeltetőinek is regisztrálniuk kell a turisztikai ügynökség adatszolgáltatási felületén, jövő nyártól pedig már adatokat is kell továbbítaniuk.


Adminisztrációs teher

A turisztikai törvényt még a nyáron módosították, sok vendéglős azonban csak most szembesül az új kötelezettségekkel. A szállásadók viszont a kezdeti nehézségek után már hasznosnak látják, hogy összehasonlíthatják foglalási adataikat a konkurenciáéval, írja a 24.hu.

Az új szabályban érintettek mindazok az éttermek, büfék, cukrászdák, kávézók, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhelyek, italüzletek, bárok, zenés-táncos szórakozóhelyek, gyorséttermek és alkalmi vendéglátóhelyek is, amelyek online pénztárgép használatára kötelezettek. A munkahelyi és közétkeztetőkre, illetve a rendezvényi étkeztetőkre és mozgó vendéglátóhelyekre viszont nem vonatkozik a törvény.

Mindez plusz adminisztrációs terhet jelent – vendéglátós csoportokban az érintettek hangot is adtak azon véleményüknek, hogy mennyire nem hiányzik ez a koronavírus-válsággal erősen sújtott ágazatnak.

Kovács László, a Magyar Vendéglátó Ipartestület (MVI) elnöke szerint kicsit más lesz a vendéglátásban az NTAK szerepe, mint a szállásadóknál. Bár a törvény már hatályos, és november elsejétől regisztrálni kell, 2022 júliusától pedig adatokat is kötelező továbbítani, a szakember szerint a koncepció még nem egészen kiforrott. Kovácsnak még nincs információja például arról, hogy pontosan milyen adatokat kell majd beküldeni.

Még jól is elsülhet a dolog

Az elnök úgy véli, ha a forgalomról, a fogyasztás összetételéről gyűjtenének adatokat, és azt aztán összesítve hozzáférhetővé tennék, az hasznos lehetne a vendéglátóknak. Az adatszolgáltatás alapján megtudhatnák például az üzlettulajdonosok, hogy a hozzájuk hasonló kategóriájú üzletekben milyen forgalmat mértek, és ez alapján alakíthatnák a kapacitásaikat. Ha lenne róla információ, hogy a forgalmon belül milyen volt például a meleg, hideg ételek fogyasztása, aránya, a különböző elfogyasztott italok mennyisége, aránya, milyen ételek, italok lettek népszerűek vagy kevésbé népszerűek, az szintén hozzásegíthetne a döntések előkészítéshez, a lehetséges fejlesztési irányok kialakításához, a termékkör bővítéséhez.

A részletekről egyelőre pontosabbat nem tudni, az MVI az egyeztetéseken mindenesetre azt szorgalmazza, hogy a lehető legkevesebb munkával, adminisztrációval járjon az adatbeküldés

– mondta az elnök.

Az persze így is kérdés, hogy egy büfé vagy étterem üzemeltetőjének mennyi ideje lesz a piaci adatok elemzésére. A Magyar Turisztikai Ügynökség azt ígérte, hogy ezzel a változással nemcsak az jár jól, akinek szolgáltatják az adatot, vagyis az MTÜ, hanem az is, aki szolgáltatja az információkat. A vendéglátósok mindenesetre annak örülhetnek, hogy visszavonták azt a rendeletet, amelynek értelmében csak szakképzett szakácsok és cukrászok dolgozhattak volna a vendéglőkben.


Ne hagyd ki!