Ötéves csúcson a halálos és személyi sérüléssel járó közúti balesetek száma az első félévben. Kevesebb az ittas vezető okozta baleset. A leggyakoribb ok azonban már nem a gyorshajtás, hanem az elsőbbség meg nem adása - derül ki az Országos Rendőr-főkapitányság adataiból.
Idén az első félévben szinte minden fontos közlekedési baleseti statisztika romlott Magyarországon az egy évvel korábbival összevetve. 10,5 százalékkal emelkedett a közlekedési balesetben meghaltak vagy megsérültek száma, a hat hónap alatt 879-cel több emberhez kellett mentőt hívni az utakra, a teljes, féléves szám 9274. Átlagolva ez azt jelenti, 2024 első felének minden egyes napján 50-nél több ember volt érintett sérüléses vagy halálos közlekedési balesetben - írja a Vezess.hu.
Kevesebb baleset ittas sofőröktől
Jó hír, hogy folyamatosan csökken az ittasan okozott személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma nálunk, idén 14,6 százalékkal (398-ra 466-ról). Öt éves időszakot nézve kimondottan látványos a változás (628 volt 2020 első felében).
A személysérüléses közúti közlekedési balesetek okai között váltás történt: az elsőbbségadás meg nem adása állt az első helyre, a gyorshajtás a második helyre csúszott.
A mikromobilitási járművekkel (rollerek, segway-ek, elektromos egykerekűek) 178 személysérüléses közlekedési balesetet okoztak. Az ORFK szerint már közel annyit, mint országszerte a gyalogosok.
Sokkal több a baleset a vasúti átjárókban
A közelmúltban közölte a MÁV statisztikáját, amely szerint a vasúttársaság vonalain eddig 47 baleset történt vasúti átjáróban, tizennéggyel több, mint a tavalyi év megegyező időszakában – ez 42 százalékos növekedést jelent. A balesetekben tíz ember vesztette életét – ez viszont már tízszer annyi, mint tavaly ilyenkor.
A balesetek közel 60 százaléka fényjelzéssel, illetve sorompóval védett vasúti átjáróban történt. A legtöbb, 29 esetben autó ütközött a vonattal, de kamion, teherautó és traktor is okozott már balesetet.
A vasúttársaság szerint a legtöbb átjárós balesetet a gyorshajtás – „még átérek” – az agresszív vezetés, a vezetés közbeni telefonálás és a tilos jelzés figyelmen kívül hagyása okozza.
A záródó sorompórudakat látva a sofőrök sokszor inkább gyorsítanak, ilyenkor gyakran meg is rongálják a sorompót, ahogy idén 570 esetben megtették.
Az öngyilkosságok száma idén már 73 volt, míg a tavalyi évben ugyaneddig 52.