Húsvéti ét-, tej- és fehér csokinyuszik

Tavalyi húsvétkor a hazai édességpiac egyik legnagyobb esését szenvedte el, 20-25 százalékkal csökkentek a húsvéti szezonális édességtermékek eladásai. De mit hoz 2021?


​Elolvadt a piac

Az éves csokoládéfogyasztás kb. 5 százaléka erre a szezonra tehető. A magyar piacon normális körülmények között évente körülbelül 4-5 milliárd forint értékben 900-1000 tonna húsvéti édesség fogy, elsősorban csokinyúl és csokitojás, 2020 húsvétján 820 tonna húsvéti édesség fogyott, 3 milliárd forint körüli értékben. A járvány hatásait főleg a kisebb hazai gyártók érezték meg erőteljesen, akiknek korábban sikerült termékeikkel bekerülniük repülőtérre, belvárosi üzletekbe, exkluzív kávézókba. Noha az online értékesítés szinte mindenhol felpörgött, az édességek esetében ez teljes egészében nem tudja kiváltani a hagyományos csatornákat. Az átoltottsági szint növekedését és a járvány csillapodását ezek a kisebb gyártók különösen várják, hogy eladásaik erőteljesen növekedjenek. Az idei húsvét az eddigi legveszélyesebb, legtöbb embert érintő harmadik hullámmal esik egybe. Bízunk abban, hogy ha a kereslet húsvétkor visszafogottabb is lesz, a tavalyi mélypontról pozitív irányba indulunk el – mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke. Optimista becslése szerint idén 3-4 százalékkal nőhet a húsvéti édességpiac, ami 850 tonna édességet jelent, az árbevétel 3 milliárd forint felett alakulhat.

​Karácsonykor kompenzáltunk

Némethné Szabó Alíz, a METRO Édesség és Cukrászat kategória menedzserének tájékoztatása szerint tavaly kihívást jelentett az eladható édesség mennyiségét előre jelezni. A húsvéti szezonra november-decemberben készítik az előrejelzéseket, míg a karácsonyi szezonra május környékén. Ezért értelemszerűen 2019-ben, amikor még nem sejthettük, hogy világjárvány tör majd ki, a 2020-ban a húsvéti édesség igényeket túlbecsülték. Ennek következtében karácsonyra a kereskedők már visszafogott, 10-20 százalékkal csökkentett rendeléseket adtak le. A METRO Kereskedelmi Kft.-nél a karácsonyi szezonális édességek, a csokimikulások és a szaloncukrok azonban végül várakozáson felüli fogytak, és utánrendeléssel ki tudták elégíteni az igényeket. Így a 2020-as év húsvéti veszteségeit némiképp kompenzálta az azután következő időszak, amikor lépésről-lépésre erősödött a fogyasztás. Hosszabb távú trend ugyanakkor, hogy járványtól függetlenül a húsvéti időszakban egyre kevesebben ünnepelnek hagyományos módon, sok család kirándul, elutazik, a locsolkodás elmarad, ami magával hozza az ekkor értékesített húsvéti édesség mennyiségének lassú csökkenését, ezzel 2022-ben is számolnak.

​Ha már csokinyuszi, legyen minőségi!

A METRO Kereskedelemi Kft. tapasztalata alapján a vásárlók egyre inkább a minőségi édességeket keresik. Inkább választanak drágább, vagy akár kisebb kiszerelésű édességet, semmint, hogy alacsonyabb színvonallal elégedjenek meg. A piacról például teljesen kiszorultak a bevonó masszából készült termékek. A minőségi kereslet a gyártókat is arra ösztönzi, hogy minőségi kínálatot nyújtsanak. Mutatja ennek a folyamatnak az erejét, hogy ezt a trendet a járvány sem tudta megváltoztatni. A minőség iránti keresletet erősíti a gyártók folyamatos innovációja is. Egyre nagyobb az igény a cukormentes, organikus, természetes, vagy az állati összetevőktől mentes rágcsálnivalókra, és jobban fogynak a prémium termékek is. Sánta Sándor ismertette, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által elrendelt, hagyományos húsvéti vizsgálata a közel félszáz ellenőrzött termék közül minden csokoládényulat rendben talált, ezt a teljesítményt meg is köszönte a minőség iránt elkötelezett gyártóknak.


Ne hagyd ki!