A közösségi platformok térhódítása változást hozott az emberi kapcsolatokba. Kutatók szerint a lájk a XXI. század „szociális babusgatása”, a tetszikelések elmaradása pedig akár a kapcsolatok rovására is mehet.
A barátságoknak is van online lenyomata, különösen a közösségi oldalakon
Az emberek viszonya egymáshoz megváltozott a közösségi médiahasználat (például Facebook, Instagram, Twitter) elterjedésével. Egy friss kutatás szerint ezek a platformok sokat segítenek szorosabb kapcsolatok kötésében, és a barátságok fenntartásának is fontos eszközei. Sőt, viszonyok törhetnek meg a lájkok elmaradása miatt.
A brit Daily Mail számolt be róla, hogy a Bath Egyetem több országból mintegy 200 résztvevővel készített tanulmány arról, hogyan reflektálnak az emberek arra, ha a közelebbi barátaik reagálnak, vagy nem reagálnak a posztjaikra. A kutatás rámutatott, a baráti lájkok arra késztették a vizsgált személyeket, hogy viszonozzák azokat. Emellett az online lenyomataikon kimutatható volt, hogy akik rendszeresen „tetszikelték” egymás bejegyzéseit, azok kapcsolata a későbbiekben is szorosabb maradt.
A lájkolás csak egy kis építőelemnek tekinthető, amely támogatja a barátságot és erősíti a köteléket a két ember között. Ez azt jelenti, hogy a közösségi média felhasználói „szociális babusgatásban” vesznek részt – ez a viselkedés a társadalmi struktúrák és kapcsolatok fenntartását célozza
- idézi dr. Kseniya Stsiampkouskaya-t, a tanulmány társszerzőjét az Index.
Hozzátette, nem pusztán a felek kapcsolatán múlik, hogy lájkolják-e egymás posztjait, hiszen az demográfia- és személyiségfüggő is lehet. Emellett, ha egy közelebbi barát lájkja viszonzatlan marad, az nem jelenti azt, hogy a későbbiekben emiatt el fognak maradni a kölcsönös „tetszikelések”. De a nem közeli kapcsolatokkal ez másképpen működik.
Az ismerősöknél más a helyzet. Nekik nem ugyanolyan társadalmi elvárásaik vannak egymással szemben, mint a közeli barátoknak, ezért hajlamosak egymás viselkedését tükrözni
- jegyezte meg a kutató.
Ha egy távolabbi ismerős nem reagál a posztunkra, kimutatható, hogy ő a későbbiekben kevésbé számíthat a figyelmünkre.
Nagyon rákattantak a gyerekek ezekre az alkalmazásokra
Kutatók arra is felhívták a figyelmet a napokban, hogy továbbra is a TikTok a legnépszerűbb applikáció a 4-18 éves gyerekek körében. A TechCrunch összefoglalója szerint világszinten majdnem kétszer annyi időt tölt az említett korosztály a kínai eredetű appban, mint a második legnépszerűbb YouTube-on. Emellett dinamikusan növekszik a ByteDance alkalmazásban töltött percek napi száma is.
De itt a gyerekek körében legnézettebb appok listája:
- TikTok: 107 perc/nap,
- Snapchat: 72 perc/nap,
- YouTube: 67 perc/nap,
- Netlix: 48 perc/nap,
- Instagram: 45 perc/nap,
- Disney+: 40 perc/nap,
- Facebook: 20 perc/nap,
- Pinterest: 16 perc/nap,
- Twitter: 10 perc/nap.
Ha összeadjuk a különböző alkalmazásokon töltött napi átlagidőt, igen nagy értéket kapunk. Azonban egyes applikációk egyszerre is futtathatók, és akár több készüléket is használhatnak a gyerekek azonos időben. Valamint a napi átlagértékeket jellemzően éves adatokból kalkulálják ki.
Egyébként a neten csüngenek a magyar gyerekek is. Magyarországon a 10–15 évesek egy átlagos hétköznapon nagyjából két, hétvégenként körülbelül három órát töltenek a világhálón.