Nálunk is sokan látták a 2002-ben készült Bazi nagy görög lagzi című filmet, amelyben az egyik görög asszony így invitálta ebédre a családba beházasodni készülő amerikai vőlegényt. Ebből is látszik, hogy akik szeretik, nem igazán értik, hogy mások hogyan tudnak lemondani a húsról, húsvétkor a bárányról. Az adatok azt mutatják, hogy a magyarok nem valami nagy bárányhús-evők, külföldön viszont kelendőek a magyar bárányok.



Jól értékesíthető a magyar bárány az idén, köszönhetően a keresleti piac kialakulásának - közölte a Juh- és Kecske Terméktanács és Szakmaközi Szervezet.

A szervezet szerint több oka is van, hogy minden jó minőségű bárányt el lehet adni külföldön. Az uniós piacra kevesebb hús érkezik Új-Zélandból és az Egyesült Királyságból, míg a magyar kivitel mennyiségét növeli az is, hogy az elmúlt években nőtt a kereslet a nagyobb súlyú bárányok iránt, így ma ezek adják az export 60 százalékát. A kiviteli árak tavaly óta magasak, és ezen a következő két hónap aligha fog változtatni, ugyanis a muszlim országokban a ramadán ünnepe májusig magasan tartja a keresletet. Magyarországról 14 államba kerülnek bárányok. A vágóállatok mennyisége tavaly meghaladta a 7 ezer tonnát, a húskivitel az 500 tonnát.

Az olaszok a legkomolyabb vevők

Továbbra is az olasz piac a legnagyobb, de a részaránya 94 százalékról 70 százalék alá csökkent. Évek óta folyamatosan nő viszont a közel-keleti piacok jelentősége, Európában pedig elsősorban Németország, Ausztria, Svájc a magyar bárány legfontosabb vásárlója.

A magyarországi báránynak mindössze 10-15 százaléka talál vevőre belföldön, a fejenkénti fogyasztás évi 0,33-0,38 kilogramm. Az EU-átlag a Brexit előtti 1,9 kilogrammról 1,3 kilogrammra csökkent, de az elmúlt 3 évben uniós támogatású, spanyol-magyar bárányhús-promóciós kampánnyal ösztönözték a fogyasztást. A kezdeményezés olyan jól sikerült, hogy az EU is mintaértékű programként ismerte el. Folytatásaként januárban újabb, 2023-ig tartó fogyasztási kampány kezdődött, jelentős EU-s hozzájárulással. A szervezet szerint főképp a városiak, és a fiatalok nem ismerik eléggé a bárányhúst, ami értékes ételek alapanyaga, és kiváló fehérjeforrás.

The Conversation

Friss

Fotó: Shutterstock

Szereted hallatni a hangodat? A Spotify újításának örülni fogsz

A Spotify bejelentette, hogy a három éve indított podcast szolgáltatásait a tartalomgyártók hamarosan szélesebb körben is igénybe vehetik. A zenei streamingszolgáltató vállalat abban reménykedik, hogy az újítással növelheti a prémium előfizetői számát.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Unsplash

Fiatal programozó zseni vállalkozását nyelte le a Twitter

Nick Caldwell, a Twitter mérnöki divíziójának alelnöke stílusosan a Twitter-en jelentette be, hogy a közösségi platform felvásárolta a Sphere chat applikációt. A Sphere-t az a vállalkozó zseni alkotta, akitől alig 17 éves korában a Yahoo 30 millió dollárért megvásárolta az első startupját.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Unsplash

Az Amazon milliós belépési bónusszal csalogatja a munkavállalókat

Közeledik a karácsonyi hajsza, az Amazon viszont egyre nagyobb munkaerőhiánnyal küzd, ezért újabbnál-újabb ösztönzőkkel próbálja becsalogatni a leendő munkavállalókat. Aktuális akciójában forintban akár 1,3 milliós bónuszt is bezsebelhetnek a friss belépők.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!