AerCap logó okostelefonon háttérben képernyő repülőgépekkel
Fotó: Shutterstock

113 repülőt bukott az oroszokon a világ legnagyobb lízingcége

A repülőgépeket lízingelő AerCap Holdings kénytelen volt veszteségként elkönyvelni azt a 113 légijárművet, amelyet Oroszország a nyugati szankciók miatt nem adott vissza.

A gépek, valamint 11 sugárhajtómű elkobzása miatt az AerCap negyedéves jelentésében 2,7 milliárd dolláros adózás előtti költség szerepel. A társaság a negyedévet így 500 millió dolláros profit helyett 2 milliárd dollár nettó veszteséggel zárta.

Búcsút mondhatnak

A világon a legtöbb repülőgépet birtokló cég vezetői ugyanakkor elégedettek a negyedévvel, és várakozással tekintenek a következő időszak elé, amikor egyre növekszik a repülés iránti kereslet. A befektetők is bizakodóak, hiszen a negyedéves jelentés után az AerCap részényeinek értéke 6 százalékkal emelkedett.

A társaság 22 gépét és 3 sugárhajtóművét még azelőtt vissza tudta szerezni, hogy az orosz hatóságok rátették volna a kezüket. Az elvesztett gépek egy része orosz társaságoknál volt biztosítva, így az AerCap úgy lája: „a veszteségek kompenzálásának ideje és mértéke az adott körülmények között bizonytalan”.

Az AerCapnak összesen 1624 repülőgépe van, sokkal több, mint bármely légitársaságnak. Az Oroszországban elveszített gépek kevesebb mint 5 százalékát tették ki a teljes AerCap-flotta értékének. A pandémia alatt gépeik száma ráadásul nőtt, miután a cég felvásárolta a GECAS-t a General Electrictől.

Papírok nélkül semmit sem ér

Az AeroDynamic Advisory vezére, Richard Aboulafia szerint az AerCap könnyedén kiheveri majd az orosz veszteség pénzügyi következményeit. Hozzátette, hogy még ha a háború véget is érne, és a szankciókat megszüntetnék, a nyugati repülési hatóságok előtt ezek a gépek elvesztették üzemeltetési tanúsítványaikat.

Ha pedig a dokumentáció elveszett, nem sok értelme van még csak megpróbálni sem visszaszerezni őket

- tette hozzá.

Február 24-én, amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát, az orosz légitársaságok 861 kereskedelmi gépet üzemeltettek a Cirium légiközlekedési elemző cég szerint. Ennek kicsivel több mint felének tulajdonosai – 9, 2 milliárd dollárt értékben - nem orosz lízingcégek.

A nemzetközi szankciók értelmében a bérbeadó cégeknek március végéig vissza kellett venni gépeiket. Ez nagyjából 79 gép esetében sikerült, a többi Oroszországban maradt a CNN szerint.


Ne hagyd ki!