A kutatás olyan ajándékvásárlási szokásra is rávilágított, amely a Magyarországon élőkre messze a legjellemzőbb a régióban.
Kevesebb embernek vásárolunk ajándékot
Az Árukereső.hu friss kutatása az ünnepi szezon kezdetének a fogyasztási trendjeit vizsgálja a felnőtt lakosság körében. A felmérés például rámutat, hogy idén kevesebb barátot és ismerőst készülnek megajándékozni a megkérdezettek karácsonykor. Amíg tavaly átlagosan 7 főnek vásároltak ajándékot, most a legtöbben 3-6 ember meglepetésével kalkulálnak.
A nemzetközi felmérésből az is kiderül, hogy manapság a magyarok 90 százaléka rendeli meg az ajándékok egy részét vagy egészét az internetről. Tehát csak 10 százalék vásárol teljes egészében offline. Továbbá az internetes vásárlásnál 10-ből 9-en figyelembe veszik a korábbi vásárlók visszajelzéseit, értékeléseit. A régió országaiban sehol máshol nem ennyire magas ez az arány.
Ezekre az ajándékokra vágynak a magyarok
Arra is kitér a kutatás, hogy milyen ajándékokra vágynak leginkább a megkérdezettek. A válaszadók elsősorban háztartási eszközöket és elektronikai cikkeket említettek, a harmadik leggyakoribb válasz pedig a ruha volt.
A felmérés szerint Magyarországon az emberek tizede bárminek örülne, de sokakat leginkább az tenne boldoggá, ha kávéfőzőt, laptopot, okostelefont, órát, könyvet, esetleg parfümöt találnának a fa alatt.
Egyébként hazánkban - és a régió többi országában is - a legtöbben úgy gondolják, hogy pénz nem lehet karácsonyi ajándék. Csupán a megkérdezettek tizede ajándékoz ebben a formában.
Ez lehet idén a legnépszerűbb karácsonyi ajándék
A kereskedői tapasztalatok szerint az online kereskedelemben - a közhiedelemmel ellentétben - nem a december, hanem a november a legerősebb. Emiatt az év utolsó hónapjára és az év végéhez közeledve beszűkül a kínálat, kevesebb termék közül lehet karácsonyi ajándékot választani.
A nagykereskedők jellemzően februárban megrendelik a karácsonyi készletet. Ha elfogynak a termékek, nehezen utánrendelhetők. A legnépszerűbb árukból előfordulhat, hogy szeptemberben kifogynak.
A REGIO JÁTÉK, 4 ezer fő bevonásával készített kutatásából pedig az derül ki, hogy a legnagyobb ünnepi kiadások idén az ajándékok (57 százalék) és az élelmiszerek (35 százalék) lehetnek.
A kisgyermekes családok fele előre készül az anyagiakkal az ünnepekre. A válaszadók ötöde októberben kezdte a karácsonyi ajándékok beszerzését, viszont a felük novemberben látott hozzá. Decemberre csupán tízből egy fő hagyja az ajándékvásárlást.
A felmérés szerint a családok leginkább játékot, könyvet és ruhát vásárolhatnak a gyerekeknek karácsonyra. A legkeresettebbek a társasjátékok, a kártyák, valamint a kreatív és fejlesztő játékok lehetnek, azonban a legnépszerűbb ajándék várhatóan a diavetítő lesz.