A fogyasztói kommentek és az árbevételek szerint toronymagasan vezet a hazai bútoráruházak között az IKEA. Az ikeázós hétvégék továbbra is népszerűek a lakosság körében, miközben egyre nagyobb arányban járulnak hozzá az online értékesítések a bútorboltok bevételeihez.
Nincs sok bútorboltjuk, mégis népszerű idehaza az IKEA
Az interneten az elmúlt hat hónapban az IKEA-t említették a legtöbbször (8074 alkalommal) a magyarok a bútoráruházak közül az Ynsight Research friss netnográfiai kutatása szerint. Annak ellenére vezeti ebben a mutatóban toronymagasan a magyar piacot a JYSK (1209 említés) és az XXXLutz (209 utalás) előtt, hogy csupán három üzletük van Magyarországon.
A Mömax és Möbelix bútorboltok szintén az XXXLutz anyavállalathoz tartoznak, viszont az említéseik száma elenyésző az interneten a kutatás szerint, ahogyan a kizárólag magyar bútorokat forgalmazó RS Bútoré is.
A bútoráruházakról szóló magyar internetes diskurzusok aránya visszatükröződik az árbevételeiken. Az svéd IKEA ebben a mutatóban nettó 109 milliárd forintos bevétellel zárta 2021-et a ceginformacio.hu szerint. A dán JYSK 57 milliárdot, az osztrák XXXLutznak pedig 22 milliárd forintot könyvelhetett el az említett évben.
Online is népszerűek a legnagyobbak
Az Ynsight Research kutatása kitért a fizikai boltokkal nem, csak online üzletekkel rendelkező bútorkereskedőkre is, azonban azok netes fogyasztói említéseik minimálisnak mondhatók. Viszont az IKEA-tól, a JYSK-től és az XXXLutztól is lehet interneten rendelni.
A svéd cég a teljes értékesítései 19,3 százalékát bonyolította a webáruházában hazánkban 2021-ben a nyilvános adatok szerint, ami 6 százalékos növekedés 2020-hoz képest. A JYSK-nél pedig 10 százalékot tette ki az online rendelés 2021-22-ben. Viszont az XXXLutzról hasonló statisztikák nyilvánosan nem elérhetők.
Tavaly is növelték forgalmukat a legnagyobbak
A héten jelent meg az a hír is, miszerint az IKEA Magyarország a 2022-es pénzügyi évben 130 milliárd forint kiskereskedelmi forgalmat ért el. Ez csaknem 20 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, amikor 109 milliárd forintot könyvelhettek el.
Mellettük a JYSK árbevétele 19 százalékkal, 67,6 milliárd forintra nőtt Magyarországon a 2021 szeptemberétől 2022 augusztusáig tartó pénzügyi évében, adózás előtti eredménye (EBIT) a teljes cégre vetítve 12,49 milliárd forint lett, ami 0,4 százalékos emelkedést jelent.