Az ágazati bértámogatások, a kormányzati intézkedések sokat segítettek tavaly a magyarországi gyorsétterem-láncoknak, ahol jellemzően bejelentve, borravaló nélkül dolgoznak a munkavállalók. De ez sem tudta megállítani a KFC, a McDonald's és a Burger King bevételeinek esését, az eredmények romlását.
A számos változáson átesett hazai McDonald's hálózat 2020 végén már 93 étteremből állt, ebből 46 franchise rendszerben és 47 vállalati üzemeltetésben volt. A társaságot hátrányosan érintette a járvány, de a Napi.hu által idézett beszámolója arra is kitér, hogy a vírusterjedés megelőzéséhez meghozott kormányzati intézkedések és a fogyasztás visszaeséséből származó bevételkiesést valamennyire kompenzálni tudta a cég, valamint a csökkent fogyasztás következtében előálló árbevétel-kiesést a Drive éttermek nyitvatartásával és a házhoz szállítás promóciójával enyhítette. Emellett a költségszintet is csökkentették.
A cég árbevétele így is közel 9 százalékkal esett a 2019-es 41,04 milliárd forinthoz képest: tavaly 37,41 milliárdos forgalmuk volt. Igazán az eredményen látszott meg a járvány hatása: 5,56 milliárdos két évvel ezelőtti szintről a 3,67 milliárdos szintre olvadt az összeg.
A KFC
A 2020 végén 26 Pizza Hut (PH), és 73 Kentucky Fried Chicken (KFC) éttermet franchise rendszerben fenntartó AmRest Kft. működését is megütötte a járvány, jóllehet, a KFC már 2017-ben elindította a kísérletezést a házhoz szállítással. A forgalom a 2019-es 32,03 milliárdról 29,73 milliárdra, kicsit több mint 7 százalékkal esett vissza. Az eredményt viszont nagyobb csapás érte: a 2,45 milliárd helyett csak 80,96 millió forintot hoztak. Ebben a járványügyi szabályok, leállások mellett fontos szerepet játszott egy 486,97 milliós értékvesztési leírás is, miközben egy évvel korábban csak 10,5 millió szerepelt ezen a soron.
A Burger King
Tavaly év végén 44 Burger King étterem volt Magyarországon, mellette a hazai üzemeltető Fusion Befektetési Zrt.-hez tartozott még 2 kávézó, illetve 1 raktár is. A múlt évben 3 új éttermet nyitottak is, miközben a Nyugati téri egységet bezárták a fővárosban. A számok azt mutatják, hogy a járványkezelés a visszaesés ellenére sikeres volt. Ugyan a forgalom 8,6 százalékkal esett, a 2019-es 20,41 milliárdról 18,65 milliárdra, de az adózott eredmény 1,55 milliárdról „csak" 1,32 milliárdra csökkent.
A Burger King üzemeltetői szerint ebben az állami támogatások megjelenése és mértéke kritikus jelentőségű volt.