Nehezen bontakoznak ki a magyar cégek az online kereskedelemben. Azonban a szakértő szerint megfelelő fejlesztésekkel, és törekedve a nemzetközi értékesítésre, többre vihetnék a hazai vállalatok a regionális versenytársak uralta szektorban.
Csupán három hazai cég van a magyarországi top e-kereskedők között
Az, hogy a hazai e-kereskedelemben az import majdnem 15-szöröse az exportnak jól szemlélteti, mennyire le vannak maradva a helyi online kereskedők a regionális versenytársaikkal szemben.
Emellett a meglehetősen kedvezőlen helyzetüket az is mutatja, hogy amíg 2014-ben hat magyar tulajdonú vállalat (Extreme Digital, Libri-Bookline, Bónusz Brigád, iPon, Fashion Days, Játéknet) szerepelt az GKI Digital legnagyobb magyarországi e-kereskedőket felsorakoztató tízes listáján, tavaly csupán három (Euronics, Aqua, iPon).
A ma nyereséges kereskedelmi vállalatok annak köszönhetően maradnak talpon, vagy válnak nélkülözhetetlenné a vásárlók számára, hogy olyan szolgáltatásokat alakítanak ki, amelyek a vevők szükségleteinek egy szélesebb körét elégíti ki
- idézi Radó Mátyást, az Oander Development egyik tulajdonosát a VG.
A szakértő a magyar cégek lemaradását az e-kereskedelemben például azzal magyarázza, hogy a többségük belpiaci fókusszal működik. A fejlődésüket korlátozza az elérhető limitált árréstömeg, valamint jellemzően elmaradtak a szolgáltatásaik fejlesztésében is.
Azt látjuk, hogy ma már nemcsak az offline, de az omnichannel (sokcsatornás kommunikáció) kereskedelmet is a szofisztikált nemzetközi szereplők uralják. Ennek hatására a hazai tulajdonú kereskedő vállalatok lassan, de biztosan elveszítik a versenyt az online térben
- tette hozzá Radó Mátyás.
Beszáll a webáruházak piacára az OTP
Egyébként az OTP csoport a LinkedIn-en jelentette be a nyáron, hogy előreláthatóan elindítja a fizz.hu-t. Ez egy eMAG-hoz és Pepitához hasonló, piactér-modellre építő webáruház lesz. Az oldalt már tesztelik a cégcsoport munkatársai.
A fizz.hu folyamatosan bővülő szolgáltatásokkal és termékportfolióval rendelkező webshop. Nem titkolt célunk pedig az, hogy a jövőben Magyarország egyik legjobb webáruháza legyünk
- idéztük a fizz.hu indulását bejelentő LinkedIn posztot korábban.
A fizz.hu hátterében az OTP Bank százszázalékos tulajdonában álló OTP Ecosystem állhat. A csapat jelentős része a romániai tulajdonos kezében lévő eMAG-tól érkezhet. Az ügyvezetője pedig a Mol korábbi e-kereskedelmi vezetője, Szőcs András lehet.
Az OTP eddig elsősorban fizetési szolgáltatóként volt jelen a hazai e-kereskedelemben az általuk fejlesztett SimplePay online fizetési megoldással. A fejlesztésük 2016-ban indult, majd hamar az egyik legnépszerűbb fizetési formává vált Magyarországon. Jelenleg több mint 20 ezer elfogadóhellyel bír.