Olajszállító hajó a tengeren

Visszapattant az orosz ESPO olaj spot ára a rekordalacsony szintekről, miután erősödik iránta a kereslet a legfontosabb ázsiai felvevőpiacokról, Indiából és Kínából.


Az indiai és kínai független finomítók kihasználják, hogy az orosz áru jóval olcsóbb, mint a hasonló minőségű arab olaj. Ugyanakkor szeptember végi-október eleji szállítással két orosz rakomány is szinte a közel-keleti olajjal azonos áron kelt el.

Kiváló ár-érték arány

Az orosz olaj nagyon népszerű az ázsiai finomítók körében, és ezeken az árakon komoly értéket képvisel – mondta a Reuters egyik forrása.

Habár az orosz olaj ára kezd megához térni, a korábbi alacsonyabb ár hozzásegítette az ázsiai finomítókat, hogy nagyobb árréssel működjenek. Az árnyomás továbbra is megmaradhat az európai uniós orosz olajembargó év végi életbe lépése és a várható további nyugati szankciók előtt.

Az orosz uráli kőolaj ára, amelyet tipikusan az európai piacokra szállítanak, ugyancsak kezd magához térni.

Az orosz olaj vásárlása engedélyezett európai uniós cégek számára, illetve annak exportja harmadik országokba. A múlt hónapban az ilyen rakományokhoz köthető fizetéseket megkönnyítette az Unió. Ezzel többek között az orosz állami Rosneft és Gazpromneft bevételeinek beérkezését tette gördülékennyé.

India lett a topfelvásárló

Júliusban India átvette Kína helyét, és a tengeren szállított orosz olaj legnagyobb felvevőpiaca lett. A világ harmadik legnagyobb olajimportőre rekordmennyiségű, 29 és félmillió hordó olajat szerzett be a Refinitiv Eikon adatai szerint, amelyből 3,4 millió ESPO volt. India októberben is folytatja az ESPO vásárlását.

A világ legnagyobb nyersolajimportőre, Kína júliusban 18,1 millió hordó ESPO olajat vásárolt, tengeri szállítással. Ez 27 százalékkal kevesebb a júniusi rekordnál, miután egy nagy felvásárló, a Sinopec csökkentette a megrendeléseket.

Az európai uniós szankciók, amelyek értelmében bojkottálják az orosz olaj és olajtermékek tengeri importját, december ötödikén lép életbe.

Elemzők szerint az emelkedő energiaárak nyomán kialakult európai aggodalmak okozhatnak némi vonakodást a szankciók életbe léptetésével kapcsolatban, amely többmillió hordó orosz olajat von ki a piacról.

Itt írtunk arról, hogy júliusban 13 százalékkal nőtt az orosz dízel európai importja, miközben a kontinens próbálja csökkenteni az orosz energiahordozóktól való függőségét az Ukrajna ellen indított háború miatt.

The Conversation

Ne hagyd ki!