Hamarosan igen elterjedtté válhatnak a virtuális valóság szemüvegek, azaz a VR-szemüvegek Magyarországon is. Azonban kérdéses, milyen hatással lehetnek a gyerekekre, hiszen számos kockázatot rejt a használatuk.
Hamarosan igen elterjedté válhatnak a VR-szemüvegek
Sorra jelentik be a nagy techcégek a VR-szemüvegek érkezését. Ezen eszközök a jelenlét érzetét keltik a számítógép által generálta világban azáltal, hogy olyan képeket jelenítenek meg, amelyek fejmozdulatok hatására megváltoztatják a perspektívát – magyarázza a HVG. Igaz, egyelőre drága készülékekről van szó, de idővel az áruk is mérséklődni fog, így a használatuk a mindennapok természetes részévé válhat.
Azonban a VR-szemüvegek használata körül aggályok is felmerülnek. ZDNet szakértői szerint például adódik a kérdés, nem ártalmas-e a szemre. Megzavarhatja a látószerveket, hogy a képernyő mindig ugyanolyan távolságra marad, de a tárgyak közelebb vagy távolabb vannak, mint a valóságban. Emiatt az agy azt súgja, nézzen az ember valamit, ami közelebb van. Ezért a szemek is próbálnak ráfókuszálni, de a képernyő mégis ugyanabban a távolságban marad.
A gyártók is figyelmeztetnek rá, hogy a VR-szemüvegek hosszas használata befolyásolhatja viselőik fókuszálási, tárgykövetési és mélységérzékelési képességét. Ez különösen igaz a gyermekekre, akiknek még fejlődőben vannak a látórendszereik. Azonban ebben a témában további kutatásokra lehet szükség.
Ez egy új technológiai terület, amelyről egyszerűen nincs sok adatunk
- nyilatkozta Nathan Cheung, a Duke Egyetem gyermekszemésze.
Továbbá ezen eszközök súlya csaknem 1,5 kiló. A viselésük - különösen a gyermekeknél - megerőltetheti a nyakat.
Emellett „kiberbetegséget” is okozhatnak a szemüvegek. Ez egyfajta utazási betegség, amit a vizuális információ és a test mozgás- vagy helyzetérzéke közötti eltérés okoz. Fejfájással, szédüléssel és/vagy hányingerrel járhat.
Mindezek miatt az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia legfeljebb napi két óra képernyőidőt javasol a gyermekeknek.
Az Apple Vision Pro
A szakértők szerint az iPhone 2007-es bemutatása óta nem volt akkora bejelentése az Apple-nek, mint amikor júniusban az Apple WWDC fejlesztői konferencián a cég vezérigazgatója, Tim Cook közölte, érkezik az Apple Vision Pro kevert valósággal dolgozó szemüveg. Egyik különlegessége, hogy a hagyományos virtuális valóság szemüvegekkel ellentétben nem takarja el a szemet, hanem át lehet rajta látni, így olvasztja egybe a felhasználója szeme előtt a fizikai és a virtuális valóságot.
Az Apple Vision Pro elénk vetített rendszerében a nézésünkkel, az ujjmozdulatainkkal és a hangunkkal is operálhatunk. Például, ha ránézünk egy ikonra, a rendszer ki fogja azt emeli. Ha magunk előtt tartjuk az ujjunkat, akkor „rá is nyomhatunk”, akárcsak az okosmobilok kijelzőjén lévő ikonokra. A szövegbevitelhez pedig (például egy e-mail megírásánál) a hangunk a legkényelmesebb beviteli eszköz.
A tervező szerint a Vision Pro szemüveggel dokumentumokat vetíthetünk magunk elé, dolgozhatunk rajtuk, videochatelhetünk, böngészhetünk a neten, fotókat és filmek nézhetünk, vagy akár e-mailezhetünk is. A két OLED kijelzője pedig jobb és részletgazdagabb látványt nyújt, mint két 4K-s tévé. Emellett a szemüveg képes besötétíteni a szemünk előtt lévő üveget azért, hogy a virtuális világ valóságosabbnak hasson.
A technológiai háttere és az ára
A technológiai hátterét az Apple M2 chipje mellett a szemüveghez fejlesztett R1 chip adja 12 milliszekundumos válaszidővel. Ha áramforráshoz csatlakoztatjuk a szemüveget, szinte bármennyi ideig működtethető. Viszont az akkuról kétórás üzemidőre képes.
Saját operációs rendszert is kapott a készülék, a visionOS-t. Az Apple ígérete szerint az iPhone-ra és iPadre kiadott alkalmazások közül számos élvezhető lesz a szemüvegen is. Sőt, lesz egy saját App Store-ja, ahonnan a hozzá fejlesztett appokat lehet letölteni.
Az Apple Vision Prót 2024 elején dobhatják a piacra mintegy 3499 dolláros áron (nagyjából 1,2 millió forint). Viszont hazánkban valószínűbb, hogy ennél drágábban lesz beszerezhető, így az 1,5-2 millió forintos árcédula inkább valószínű.