Nincs elég magánrepülőgép a világon

Tavaly akkorára nőtt a kereslet a magánrepülők iránt, amivel a gyártók már nem igazán tudták tartani a lépést. Ennek hatására a használt gépek értéke jelentősen megugrott – írja a Reuters.


A pandémia padlóra küldte a légiközlekedési szektort, azonban egy érdekes jelenség is felütötte a fejét. Az emberek arra törekedtek, hogy minél biztonságosabban éljék a mindennapi életüket, aminek szerves részét képezi az utazás. A tehetősebbek ideiglenesen figyelmen kívül hagyták a társadalom negatív megítélését, és a privát szektor felé fordultak. (A finom megfogalmazás azt a jelenséget takarja, hogy a világ csúcsgazdagjai szabadon röpködtek, miközben az átlagpolgárt karanténba zárták.) Arra viszont senki nem számított, hogy akkor lesz az igény a magánrepülőkre, amit a gyártók már nem tudnak kiszolgálni. Ennek okán a vevők a használt repülők felé fordultak.

A gyártók jól járnak

Az olyan gyártók, mint a General Dynamics, a Gulfstream, a Textron és a Bombardier hatalmas forgalomra számítanak az elkövetkező hónapokban. Ennek több oka is van. Egyrészt a megnövekedett kereslet hatására az új és használt repülők közötti árkülönbség nagyon elvékonyodott. Olyannyira, hogy jobban megéri kivárni egy új gép legyártását, ami nagyjából ugyanannyiba kerül most, mint egy használt repülő. Másrészt egyszerűen nem kínálnak annyi használt gépet eladásra, ami kielégítené a vásárlók igényeit.

Gyakorlatilag nem áll rendelkezésre elegendő fiatal, használt repülőgép, ami jó hír a leendő eladóknak és a repülőgépgyártóknak.

– mondta Rolland Vincent légiközlekedési elemző.

A FlightAware adatai szerint az üzleti használatú repülőgépek forgalma - amelyek átlagosan 19 embert szállítanak - a pandémiát megelőző szintre emelkedett az Egyesült Államokban.

Scott Neal, a Gulfstream globális értékesítési ágazatának vezető alelnöke elmondta, hogy a használt repülőgépek világpiaci készlete meglehetősen alacsony, ami kedvez az új repülőgép-eladásoknakl. Óriási az érdeklődés a vagyonos emberek és a flottájukat bővíteni kívánó cégek részéről.

Ez a piaci állapot arra ösztönzi a gyártókat, hogy növeljék a termelést. Azonban óvatosnak kell lenniük, ugyanis a globális ellátási lánc akadozása keresztülhúzhatja a számításaikat.

Semmi sem szent

A JETNET adatai alapján az idei év első 4 hónapjában 864 használt magánrepülőgép talált új gazdára. Ez 36 százalékkal több, mint a tavalyi azonos időszakban.

Amanda Applegate, az Aerlex ügyvédi iroda partnere májusban a szokásosnál sokkal több felkérést kapott új repülőgépek vásárlásával kapcsolatos teendők elvégzésére. Elmondása szerint az ügyfelei olyan magas árakkal találták szembe magukat a használt gépek piacán, hogy inkább az új gépek mellett döntöttek.

A szakember megjegyezte, más is befolyásolja a megnövekedett igényeket. A pandémia előtt a negatív társadalmi megítélés miatt számos gazdag ember kerülte a magánrepülőket. Tavaly azonban sokan félretették ezeket az imidzs-romboló félelmeket a biztonságosabb utazás érdekében.

A szakember hozzátette, hogy óriási a kapkodás a vásárlók köreiben. Mielőtt nyélbe ütnek egy használt repülőgép-üzletet, a potenciális vásárló jellemzően felméreti a gép műszaki állapotát. Ez akár egy hónapot is igénybe vehet. Az új vásárlók azonban annyira kétségbeesettek, hogy előzetes felmérés nélkül, azonnal megveszik a kinézett gépeket.

Ne hagyd ki!