Amerikában már működik a szolgáltatás, igaz, egyáltalán nem kifizetődő
Az első önvezető robottaxik már járják az utakat, azonban nyereséget még nem generálnak a fejlesztő startupoknak. Emellett a repülő taxik is hamarosan megérkezhetnek a piacra.

Hiába működik, csak viszi a pénzt a robottaxi

San Franciscóban megfelelően működnek a General Motors (GM) leányvállalatának, a Cruise-nak az önvezető robottaxijai, ezért hamarosan kiterjesztik a taxiszolgáltatásukat az arizonai Phoenix és a texasi Austin városára is – jelentette be Kyle Vogt, a Cruise alapító-vezérigazgatója.

A vállalat célja, hogy 2025-re elérjék az évi egymilliárd dolláros árbevételt. A Cruise-ba eddig nagyjából 5 milliárd dollárt fektetett a GM. A mínusz azonban folyamatosan növekszik: idén az első félévben 900 millió dollár veszteséget könyvelhettek el. Az önvezető technológiát fejlesztő cég piaci értékét körülbelül 30 milliárd dollárra teszik a szakértők jelenleg – írja a VG.

A Cruise egyelőre viszi a pénzt, de nem hozza. Viszont az önvezető autózással kapcsolatos fejlesztéseket végző vállalatok felé a nyereségtermelés nem elvárás, ezért a mérnökeik nyugodtan dolgozhatnak az átalakított Chevrolet Boltra épített szolgáltatásukon.

Még San Franciscóban sem tökéletes

A kaliforniai San Franciscóban 70 önvezető taxijuk járja az utakat, de az év végére megháromszorozódhat a számuk. Austinban és Phoenixben jóval kisebb flottával indulnak. Az utóbbi helyszínen a Cruise már beszerezte a szükséges engedélyeket a szolgáltatásához. Azonban nem lesz egyedül a terepen, hiszen az Alphabethez (a Google anyavállalata) tartozó, hasonló profilú Waymo sofőr nélküli önvezető taxijai is dolgoznak a településen.

Ráadásul a Cruise csak ingyenfuvarokat teljesít San Franciscóban, biztonsági sofőrrel a kormány mögött, aki ha kell, átveszi a jármű irányítását. Néha szükség van rá, hiszen júniusban két utasuk is megsérült egy balesetben, ami miatt visszarendelték szoftverfrissítésre az összes járművüket.

Éppen ezért sok befektető úgy érzi, hogy az önvezető autózás a soha meg nem térülő kategóriába sorolható. A GM ezért nem is hajlandó tőzsdére vinni a Cruise-t. Azonban a cég továbbra is optimista, hiszen a tervei szerint 2030-ban csoportszinten 50 milliárd dolláros bevételük származhat az automatizált járműszolgáltatásokból és technológiából. Viszont az kérdéses, hogy ebből mennyivel fogja kivenni a részét a robotaxi-szolgáltatás.

Két év múlva állhatnak szolgálatba az első repülő taxik

Arról is írtunk, hogy több légitaximodell is ígéretes lehet. Számos próbát kiálltak a gépek a közelmúltban, és csupán néhány simításra lehetnek attól, hogy elkezdődhessen a tömeggyártásuk, valamint elindulhassanak az első légitaxi-szolgáltatások.

Az AutoFlight Prosperity I légitaxi-fejlesztő szerint a járművük mostani verziója szinte végleges képet mutat, ezért az idén bemutatnák a nagyközönségnek. A Volocopter VoloDrone cég VoloCity nevű járművei pedig jóval nagyobbak lehetnek, mint versenytársaiké, hiszen csomagszállításra szánják azokat. Emellett a Lilium gyártó a Phoenix-modelljeivel a sebességre és a hatótávolságra fekteti a hangsúlyt. A 2-es modelljük túljutott a legnehezebb teszteken, a 3-as prototípusa pedig 2023 végére várható.


The Conversation

Ne hagyd ki!