Ki sem hevertük a koronavírus-járvány okozta gazdasági nehézségeket, máris szembe kellett néznünk egy energiaválsággal. S ha ez mind nem lenne elég, újabban a vízhiány okoz súlyos gondokat szerte Európában.
Gondok vannak a folyami szállítmányozással
Évi 80 milliárd dollárral, azaz nagyjából a magyar GDP felével járul hozzá az áruszállítás Európa folyóin és csatornáin a kontinens gazdaságához. Azonban a jelenlegi vízhiány a 2018-astól is rosszabb, ami csak a Rajnán kiesett szállításból fakadóan ötmilliárd euró kárt okozott. Idén a helyzetet súlyosbítja a megugró infláció is, melynek hatására augusztus elején csupán egy nap alatt 30 százalékkal emelkedtek a szállítási díjjak a folyami útvonalakon – írja a Napi.hu.
Amíg a vízi szállítmányozással foglalkozó cégek meg tudják emelni a tonnánként felszámított szállítási díjaikat, az alacsony vízállással nem tudnak mit kezdeni. Kénytelenek kisebb terheléssel, alacsonyabb merüléssel hajózni.
Erről is a klímaváltozás tehet
A klímaváltozás előrehaladásával a helyzet rosszabbá válhat. Az európai folyórendszer leginkább az Alpok gleccseriből nyeri a vizet, azonban a jégfolyamok elkeskenyedtek. Az Alpok régiója a XIX. század második fele óta két Celsius-fokkal lett melegebb, ami duplája a világátlagnak. A terület felmelegedése ráadásul gyorsul, így az évszázad végére szinte teljesen eltűnhetnek a hegység jégsapkái.
Emellett az Atlanti-óceán felől érkező légmozgások zavarai szintén hozzájárulnak a szárazság kialakulásához, hiszen hosszú felhőmentes időszakokhoz vezetnek.
Magyarországon biztonságban van a Duna?
A Bloomberg Magyarországról nem tesz említést az elemzésében, azonban azt írják, hogy a Duna vízállása miatt nehéz helyzetben van Bulgária, Románia és Szerbia. A folyó helyzete a legrosszabb a román-bolgár határ mentén, illetve valamivel lejjebb, Csernavodánál.
Az alacsony vízszint okozta problémák az Ukrajnába irányuló szállításokra is hatással vannak, valamint a turizmust sem hagyták érintetlenül: egy német üdülőhajó útját a Duna-delta vidékéről Passauba törölni kellett az alacsony vízállás miatt a minap, ezért az utasok Bukarestben repülőre szálltak.
Szerbiában a szén- és olajszállítások szempontjából fontos, hogy hajózható maradjon a Duna. Jelenleg versenyt futnak az idővel, hogy kihasználják a folyó még hajózható szakaszait, mert ha kerülőt kell tenni a szállítmányokkal, az tovább fogja növeli az energiahordozók árát.
Még elkeserítőbb, hogy a meteorológusok szerint nincs nagy remény jelentősebb csapadékra a régióban a következő napokban sem.