Közel 4 hónap után folytathatja útját a Szuezi-csatornát elzáró konténerhajó
Fotó: Ian Taylor on Unsplash

Elengedték a Szuezi-csatornát elzáró konténerhajót

Az Ever Given a 775 millió dollár értékű rakományával és a 25 fős indiai legénységével április eleje óta raboskodik a Nílus mellett fekvő Great Bitter Lake tavon. A biztosító és a Szuezi-csatornáért felelős hatóságok végre egyezségre jutottak, így az óriáshajó hamarosan folytathatja az útját.


Az Ever Given a világ egyik legnagyobb teherhajója, amelyen akár 20 ezer konténer is elfér. Nagyjából akkora, mint az Empire State Building. Március 23-án 24 kilométer per órás sebességgel haladt a csatornában, ám menet közben keresztbe fordult, és egyszerűen beszorult. A szakértők szerint az óriási szél lehetett a ludas. Személyi, környezeti és vagyoni kár nem történt. A hajót végül 6 nap után sikerült kiszabadítani, de ekkora már óriási károkat szenvedett mind Egyiptom, mind a globális szállítmányozási iparág. Hiába szabadították ki a hajót, az egyiptomi hatóságok közölték, hogy az Ever Given addig nem folytathatja az útját, amíg a tulajdonosok nem térítik meg a károkat Az Ever Given biztosítója, a UK Club bejelentette, hogy sikerült megegyeznie az egyiptomi hatóságokkal, és a hajó hamarosan folytathatja az útját.

Nehéz szülés volt

A hatóságok eredetileg 1 milliárd dolláros kárpótlási díjat követeltek, ezt azonban a hajó biztosítója, a UK Club elutasította, mondván, hogy Egyiptom irreálisan magas összeget állapított meg. A hatóság embereinek elmondása szerint azért szabtak ki ekkora összeget, hogy fedezzék belőle a hajó kiszabadításra használt gépek bevetésének költségeit, kompenzálják azt a nagyjából 800 embert, aki dolgozott a mentésen, illetve, hogy legyen miből helyreállítani a csatornában okozott károkat. Az összeg fennmaradó részét a többszáz hajós forgalmi dugó okozta gazdasági károk megtérítésére használnák fel. Azt nem részletezték, hogyan számolták ki a büntetés összegét.

A londoni Revenitiv pénzügyi vállalat számításai szerint Egyiptom 95 millió dolláros tranzitdíjtól esett el a káosz miatt.

Az 1 milliárd dollárt végül 550 millióra csökkentették, most pedig úgy néz ki, hogy sikerült a biztosítónak megállapodnia Egyiptommal, és az Ever Given szerdán folytathatja az útját. Az nem derült ki, hogy végül mennyit fizet a biztosító Egyiptomnak. Annyit viszont lehet tudni, hogy a UK Club és a hajó tulajdonosa, a Shoei Kisen Kaisha vállalat korábban 150 millió dollárt ajánlott fel a szabadon engedésért. A Suez Canal Authority (SCA) elnöke, Osama Rabie hozzátette, a kárpótlási díj mellé egy új vontatóhajót is kértek az érintettektől.

A UK Club elismerte, hogy az SCA jogosult a kártérítésre, de azt is hozzátette, hogy a hatóságok feladata lett volna a csatorna forgalmának, így a hajók sebességének ellenőrzése. Ahogyan az is, hogy biztosítsák a megfelelő számú vontatóhajó rendelkezésre állását.

Egy hajó mind felett

A Szuezi-csatorna a globális szállítmányozás egyik legfontosabb átkelőhelye, a tengeri világkereskedelem 12 százaléka megy itt keresztül. Amikor minden flottul megy, akkor egy átlagos napon nyugati irányba 5,1, keleti irányba pedig 4,5 milliárd dollárnyi áru hajózik át. Ez azt jelenti, hogy óránként 400 millió dollárnyi értékű termék akadt fenn márciusban az Ever Given miatt. A hajón március óta 18 ezer konténer vesztegel, amelyekben összesen 775 millió dollárnyi áru található.

Ne hagyd ki!