Fehér színű repülő zuhan a felhők között, mert az 5G megzavarta az érzékeny műszereit
Fotó: Shutterstock

Az 5G veszélyes? A légitársaságok aggódnak, a telefonosok nyugtatnak

Az AT&T és a Verizon amerikai telekommunikációs vállalatok a tervek szerint ma, vagyis szerdán üzemelik be az új, szupergyors adatátvitelt biztosító C-Band 5G hálózatokat az USA-ban. A kormány zöld utat adott a cégeknek, a légitársaságok azonban figyelmeztettek, komoly fennakadásokat okozhat az innovatív technológia-írja a Reuters.



Két dudás egy csárdában

Az olyan nagy légitársaságok vezérigazgatói, mint az American Airlines, a Delta Air Lines, a United Airlines, a Southwest Airlines, a UPS Airlines, a FedEx Express, a JetBlue Airways, az Alaska Air és az Atlas Air nyílt levélben figyelmeztették a döntéshozókat, hogy az új 5G hálózat miatt több tízezer amerikai hazaútja fog veszélybe kerülni.

A problémát az jelenti, hogy a C-Band a 3,7–4,2 GHz-es rádiófrekvencia-tartományt fedi le, ugyanazt a sávot, amit számos repülőgép rádiós magasságmérője is használ.

A Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) kifejtette, hogy az esetleges interferencia hatással lehet a repülőgépek érzékeny műszereire (például a magasságmérőkre), és jelentősen akadályozhatja a rossz látási viszonyok között végzett műveleteket, így a le- és felszállást is.

A levélből kiderült, hogy a hálózat élesítése, így a megnövekedett biztonsági kockázat miatt egy átlagos napon több mint 1100 járat és 100 ezer utas lenne kitéve járattörléseknek, eltereléseknek vagy késéseknek.

A helyzet rendkívül aggasztó, a levélírók azonnali cselekvésre szólították fel a Fehér Házat.

Őszintén szólva a nemzet kereskedelme le fog állni

-olvasható a levélben.

Mi a megoldás?

Bár a Verizon és az AT&T nem kommentálta a levelet, korábban azzal érveltek, hogy a C-Band 5G-t már nagyjából 40 országban bevezették, és eddig még semmilyen fennakadást nem okozott a légiközlekedésben.

Mindeközben a nagyobb társaságok már azt tervezik, hogy az USA-ba tartó nemzetközi járatokat töröljék. Az FAA idő közben tájékoztatást adott ki, mely szerint az amerikai repterek 45 százaléka biztonságos, a légitársaságok azonban aggodalmukat fejezték ki, ugyanis a nagyobb repülőterek továbbra is kockázatot jelentenek.

A megoldás viszonylag egyszerű: a levélírók arra kérik a telekommunikációs cégeket, hogy a repülőterek 3,2 kilométeres körzetében ne üzemeljék be a hálózatot. Magyarul a C-Band csak a repülők le- és felszállását veszélyezteti.

Az AT&T és a Verizon tavaly egy árverésen szerezte meg a C-Band spektrum felhasználási jogait 80 milliárd dollárért.

Miközben az amerikai légitársaságok az 5G miatt aggódnak, a világ tulsó felén kutatók már a 6G terén is áttörést értek el. Erről korábban EBBEN A CIKKÜNKBEN írtunk.

Ne hagyd ki!