A bound4blue vállalat olyan vitorlát fejlesztett, amely akár 40 százalékkal is csökkentheti a hajók üzemanyagigényét.


A tengereget, óceánokat szelő rengeteg hajó óriási ökológiai lábnyomot hagy a világban. Ha a hajózási iparág egy külön állam lenne, akkor a világ hatodik legszennyezőbb országaként tartanánk számon. Cristina Aleixendri, a barceloniai bound4blue társalapítója úgy döntött, saját kezébe veszi az iparág megreformálását. A bound4blue egy olyan eszközben látja a megoldást, amely már évszázadok óta része az emberiség életének.

Visszafekszik az ökör a helyére

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet 2020-as szabályozásának értelmében minden hajónak át kellett térnie a környezetszennyezőbb üzemanyagokról az úgynevezett tengeri gázolajra. A szabályozás előtt az óceán 16 legnagyobb hajója több ként termelt, mint a világ összes autója. Az új üzemanyag kevésbé szennyező, de korántsem tökéletes, hiszen ez a hajtóanyag is fosszilis tüzelőanyag. Az új hajtóanyag másik hátulütője, hogy jóval drágább, mint az elődje. Ez pedig egyáltalán nem kedvező az amúgy is megtépázott hajózási iparágnak, amelynek költségei 60 százalékát az üzemanyag teszi ki. És itt jön képbe a bound4blue vállalat.

A cég egy olyan vitorlát fejlesztett ki, amely 30 százalékkal csökkenti a hajóutakhoz szükséges üzemanyag mennyiségét. Sőt, kedvező száljárás esetén akár 40 százalékkal is csökkenhet a hajók üzemanyag felhasználása. Az pedig már csak hab a tortán, hogy ezáltal kevesebb káros anyag kerül a környezetbe.

Mi a titok?

A bound4blue vitorlája egy merev, lapátszerű szerkezet, amely a repülőgépeknél alkalmazott technológiára épül. Persze ez annyira nem meglepő, ha hozzátesszük, hogy Cristina Aleixendri végzettségét tekintve repülőgép mérnök.

Tehát a vitorla olyasmi, mint a repülő szárnya, csak ennek nem az a célja, hogy felemelje a hajót, hanem hogy jó erősen előre tolja azt a vizen. Így a hajók kisebb hatásfokon üzemeltethetik a hajtómotorjaikat. A vitorlák teljesen automatizáltak, semmilyen legénység nem szükségeltetik a működtetésükhöz. Pontosan felmérik a környezeti körülményeket és a széljárást, és ezekhez mérten beállítják magukat.

Aleixendri hozzátette, hogy a megújuló energiára megoldások is remek lehetőséget biztosítanak a hajózásban, viszont egyelőre ez a technológia még rendkívül költséges.

A bound4blue-hoz már be is futott az első megrendelés egy panamai hajótól. Aleixendri elmondta, hogy a kisebb hajótársaságok nem tudnak akkora mennyiségű üzemanyagot vásárolni, amennyire komoly kedvezmények járnának, így számukra remek lehetőséget jelent a vitorla a költségeik csökkentésére. A megrendelő hajójára már fel is került a cég formabontó vitorlája.

A találmány remek fogadtatásban részesült. Bár egyelőre még csak egyetlen hajóra került fel a vitorla, már számos társaság bejelentkezett a bound4blue várólistájára.

The Conversation

Friss

Fotó:123RF

A prémiumkategóriás elektromos autózás már nem utópia

Az elektromos autózás forradalmát jelzi, hogy egyre több prémium autógyártó jelenik meg különböző méretű modellekkel a piacon. Gyorsan növekvő szegmensről beszélhetünk, amelynek úttörője az amerikai Tesla volt. Összegyűjtöttük azokat a már kapható e- autó modelleket, amelyek joggal szerepelhetnek a prémium kategóriában.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: pixabay.com

Szép pénzt remél műkincsei digitalizálásától a világhírű  múzeum

Az Ermitázs műkincsei augusztus végén nem helyettesíthető tokenek (NFT) formájában kerülnek értékesítésre a Binance piacterén.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

A Facebook, ahogyan eddig ismertük, pár év múlva megszűnhet létezni

Mark Zuckerberg igen tartalmas interjút adott a The Verge-nek, amelyből iderült, mit tervez a Facebookkal. Elöljáróban csak annyit mondunk: metaverzum.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!