TrendFM

Én sem kapok mindig számlát

Írta: Haszon

Szikora János úgy tartja: az emberek nem az adóhatóságot nem szeretik, hanem adózni utálnak. Az APEH elnöke elmondja, mit tesz, ha magánemberként nem kap számlát egy üzletben, és milyen kibúvókkal próbálják kimagyarázni a vállalkozók a be nem vallott jövedelmeket. Az is előfordult már, hogy a hivatal a vállalkozónak adott igazat.


Magánemberként mi a véleménye a magyar adórendszerről?

Nem biztos, hogy a legegyszerűbb adórendszer a legjobb. Önmagában az egyszerűsítés nem lehet cél. Optimális, kompromisszumos megoldást kellene találni. Bár időről időre hallunk üdvözítő megoldásokat közgazdászcsoportoktól, illetve nagy könyvvizsgáló cégektől, az adózás elsősorban össztársadalmi kérdés.

Slágertéma a vagyonosodási vizsgálat. Visszatérő kritika, hogy adott idő alatt, adott energiával, jóval több pénzt lehetne behajtani átfogó adóellenőrzésekkel, mint a vagyonosodásival. Akkor miért van erre szükség? Politikai okokból?

Nem gondolom ezt. A vagyonosodási vizsgálat lehetősége korábban is adott volt, mint a személyi jövedelemadó vizsgálatának egy speciális esete. Az adótörvények ezt a szót egyébként nem is ismerik. A lényeg: ezeket a vizsgálatokat nem valaminek a rovására végezzük, hanem valami mellett. Ugyanis a feltárt adókülönbözetek 80 százaléka évek óta az áfa-csalásokból származik. Idén eddig 4407 vagyonosodási vizsgálatot folytattunk le ? egyre növekvő számban. Ebből 3092 esetben került megállapításra adókülönbözet, összesen 28 milliárd forint értékben.

Hogyan zajlanak a vagyonosodási vizsgálatok? Miként választják ki az alanyokat?

Döntő részben az új informatikai kiválasztási rendszer segítségével. De minden információt felhasználunk. Az adóhivatalnak hozzáférése van az ingatlan- és a gépjármű-nyilvántartáshoz. Egyedi megkereséssel kérdéseket tehetünk fel, például utazási irodáknak is. Nagyon ritkán az is előfordul, hogy a sajtóból figyelünk fel egy-egy gyanús esetre.

Milyen különleges esetekkel találkoztak?

Egyik kedvencünk a ?rőzsés vállalkozó?. Ő azt állította, hogy a tagi kölcsönt a fűtésszámla megtakarításából fedezte. Előadta, hogy rőzsével fűtött gáz helyett, amivel évente 90 millió forintot spórolt meg. Energetikus szakvélemény szerint ez teljes képtelenség. Aztán volt olyan, aki a feltárt jövedelemkülönbség eredetét egy 300 milliós menyasszonytánc bevételével akarta megmagyarázni. Egy ügyvéd pedig visszadátumozta az egyik okiratát. Ő azért bukott meg, mert a revizor rájött, hogy az új típusú bélyegzőjét használta. Ez egyben okirathamisítás is.

Előfordul, hogy elfogadják az adózó védekezését?

Hogyne. Egyszer egy iszlám vallású férfi hitelt érdemlően igazolta, hogy eladta a lányát a vőlegénynek, amiből több tíz millió forint bevétele származott. Ebben az ügyben egyébként kikértük az adott ország követségének szakvéleményét is.

A vagyonosodási vizsgálatok óta megtöbbszöröződött az egyéni bejelentések száma az APEH felé. Mostanában hányan dobják fel az ismerőseiket, mert a szomszédnak kettővel több disznaja van?

2006-ban 3900 darab, 2007-ben 10 700 (!) közérdekű bejelentés érkezett. Ezek a bejelentések nemcsak a vagyonosodási vizsgálatokra, hanem a számlaadási kötelezettség elmulasztására, illetve a feketegazdaságra ? például illegális ingatlankiadásra vagy foglalkoztatásra ? is vonatkoznak. A bejelentések 60 százaléka eleve értékelhetetlen, a többivel aszerint foglalkozunk, hogy mennyire tartalmaznak konkrétumokat.

Vagyis ?feljelenteni? is tudni kell. A vagyonosodási vizsgálatnál mit ellenőrizhetnek: közüzemi számlák, repülőjegyek, befizetett utazások, autóvásárlás?

Minden legálisan hozzáférhető információt vizsgálhatunk. Ebből a szempontból a revizor leleményességén is múlik, hogy milyen bizonyítékokat hajt fel. Ha egy személlyel kapcsolatban felmerül a gyanú, akkor általában a cégeit is megvizsgáljuk.

Elégséges volt az 500 fős létszámbővítés, amit a vagyonosodási vizsgálatokra kaptak?

Az 500 főt arra kaptuk, hogy 2007-ben tízezer vagyonosodási vizsgálatot végezzünk el. Ahogy már említettem, tavaly tizenegyezer vizsgálatot zártunk le. Sajnos mégsem volt elég ez a szám. Számításaink szerint 550?600 munkatárs éves kapacitását kötötték le a vizsgálatok. Jelentős részük tapasztaltabb revizor, de voltak közöttük teljesen újak ? különösen a fővárosban.

Nagyjából belőhető, hogy milyen tevékenységekből ?tartják fenn? magukat a vizsgálaton fennakadt személyek? Akad köztük például az államigazgatásban foglalkoztatott, esetleg parlamenti képviselő?

A vagyonosodási vizsgálatnak éppen az a lényege, hogy nem tudjuk, honnan van a jövedelem. Nyilvánvaló, hogy ekkora számnál sokféle ember előfordul. Én el tudom képzelni azt is, hogy politikust is nyakon csíptünk.

Az APEH honlapjának nyelvezete meglehetősen bonyolult, bürokratikus-jogi szaknyelv, kissé hasonlít a BKV utastájékoztató szövegeihez. Kívánnak ezen változtatni a szolgáltató hivatal jegyében?

A kérdés jogos, dolgozunk rajta. Itt az a fő probléma, hogy sokkal nehezebb összeegyeztetni a közérthetőséget és a jogszabályoknak való megfelelést, mint kimásolni a jogszabályt ?egy az egyben?. Most valahol a kettő között vagyunk. Szeptemberben lesz egy formai megújulás, de radikális tartalmi változtatásról egyelőre nem beszélhetünk. Egyébként tudományos kutatók és szakmabeliek nagyon dicsérik a honlapot, mondván, hogy az nagyon szakszerű.

Ha már szakszerűség. Ön szerint hogyan lehetne még javítani az adóellenőrzés hatékonyságán? Igaz-e, hogy a gyengén képzett és túlterhelt ellenőrök képtelenek felderíteni a jól dokumentált, nagy adócsalásokat? Sokak szerint éppen ezért utaznak inkább a kisebb, kevésbé cizellált ügyekre.

Sajnálom, hogyha ez van a köztudatban, mivel a mi számaink, eredményeink nem ezt mutatják. Mi a megállapított adóhiányt szoktuk figyelni ebből a szempontból. 2005 nyarán változtattunk az adóellenőrzési filozófián. Ennek lényege volt, hogy kevesebb számú ellenőrzést végzünk, de nagyobb adókülönbözetet igyekszünk feltárni. Amíg 2004- ben 188 milliárd forint volt a megállapított adókülönbözet, 2007-ben már 357 milliárd forint. A legfrissebb adat ? augusztus 20-ig ? 327 milliárd. Ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne javítani a képzettségen. Egy uniós projekt keretében összekapcsoltuk a belső adatállományokat és egy számítógépes programmal új kiszűrési módszert indítottunk. Ez bizonyos feltételek alapján megpróbálja kiszűrni a gyanús vállalkozásokat. A dolgozók képzéséről: természetesen mi is érezzük, hogy tovább kell képezni a munkatársakat. Annál is inkább, mert az elmúlt két évben jelentős számú új, nem adószakmából érkezett kollégát vettünk fel. Másrészt 2004- ben volt egy 1300 fős létszámcsökkentés, ennek keretében leépítették az oktatási intézetet. Mi ezt újra felfejlesztettük, és felsőfokú intézményként akkreditáltattuk. Erre azért volt szükség, mert nincs ?APEH-specifikus? megfelelő oktatás, így házon belül kell megoldanunk a képzést.

Mitől gyanús egy cég, illetve egy tevékenység?

Az éves irányelvekben ezt mindig pontosan rögzítjük. Ilyenek most például a számítógép- és mobiltelefon-alkatrészekkel kereskedő cégek, amelyeknél gyakrabban találkozunk nagy értékű áfa-csalásokkal. Tevékenységben minden gyanús, ami az adóminimalizálást célozza. Vagyis ha valaki kevesebb adót vall be, mint amennyit valójában be kellene vallania. Korábban jellemzően a visszaigénylőket ellenőrizte az adóhivatal. 2005-től már a kevesebbet bevallókat is ellenőrizzük.

Hogyan lehetne elérni az adminisztráció egyszerűsítését? A magyar adórendszer meglehetősen bonyolult,számtalan űrlap, nyomtatvány kell a bevalláshoz.

Ha egy adórendszerben sok a kedvezmény, akkor a bevallásnak is végig kell ezt vinnie. Ha például egykulcsos adórendszerünk lenne, nulla kedvezménnyel, akkor a mi dolgunk is könnyebb lenne. Ennek eldöntése azonban nem adószakmai, hanem társadalompolitikai kérdés. Másrészt a hivatalban működik egy ?egyszerűsítési bizottság? külső szakértők közreműködésével, amely konkrét eredményeket is elért. Így például összevontuk az önrevíziót, az adóbevallást pótló bevallást és a ?sima? adóbevallást. Mostantól ugyanaz a nyomtatvány szolgál mind a háromra. Ezen kívül tavaly január óta a cégek szinte kizárólag elektronikus úton adhatják le a bevallásukat. Az, hogy keveset beszélünk róla, azt mutatja: az újdonság bevált és jól működik.

Mikor szervezik át az ügyfélszolgálatot? Közkeletű vélemény, hogy a hivatal gyenge pontja a nem megfelelő együttműködés és tájékoztatás.

Éppen tavaly szerveztük át az adóhivatalt. A megyei szerveket összevontunk regionális igazgatóságokba. Ennek keretében a tájékoztatási tevékenység is átkerült a regionális központokba. A régiós kontakt centerekben összesen 225 fő dolgozik, jelentős részük tapasztalt kolléga. A jövő mindenképpen a telefonos ügyintézésé, de javítani szeretnénk a személyes ügyfélfogadás körülményein és színvonalán is.

Az uniós csatlakozás óta még nagyobb ?üzlet? lett az áfa-csalás. Milyen felderítési eredményeket tudnak felmutatni ezen a téren?

Valóban így van. Az uniós csatlakozás óta megszűntek a határok és a vámellenőrzés. A ?körhintacsalás? fogalmát is ekkortól ismerjük: az adócsalók körbeutaztatják az árut, különösen a nagy értékű és könnyen mozgatható termékeket, mint például a számítógép-alkatrészek. Mi az EU-s átlagnak megfelelően derítjük fel ezeket az eseteket. Egyébként épp az a trükk, hogy nincs tipikus útvonal: össze-vissza utaztatják az árut, időnként beiktatják a nem EUtag Svájcot is, vagy egy-egy off-shore céget különböző szigeteken.

Ha magánemberként vásárol egy üzletben, és nem kap nyugtát vagy számlát, ad-e utasítást az átfogó adóellenőrzésre?

Lehet, hogy nem szabadna elárulnom, de ebből a szempontból különválasztom a hivatali és a magánemberi mivoltomat. Legutóbb a tűzijáték alatt bosszankodtam, amikor a sör mellé nem adtak nyugtát, de nem fedtem fel magam, és nem is adtam utasítást az ellenőrzésre. Nekem egyébként nincs is jogom közvetlenül ? megbízólevél nélkül ? ellenőrizni.

Mi a hatásköre az APEH élén? Miben tud saját maga dönteni?

A szervezet hatékony működtetése a feladatom. Egyetlen esetben van hatósági jogköröm, a felügyeleti intézkedésben. Bármilyen hihetetlen, de egyedi ügyben, közvetlen adóellenőrzést sem kezdeményezhetek.

Az Ön felettese a pénzügyminiszter, Veres János. Utasította-e Önt informálisan vagy hivatalosan, hogy ellenőrizzen egy céget?

Nem, ilyen még nem fordult elő.

Amikor elfoglalta hivatalát, milyen célokat tűzött ki a szervezet elé, és ezek hogyan teljesültek?

Fő célkitűzéseim a szolgáltató adóhivatal kialakítása, az ellenőrzés hatékonyságának javítása, a hivatal társadalmi tekintélyének növelése volt. Úgy gondolom, hogy ebben az irányban sokat léptünk előre. Az elmúlt években 2 ezer fővel tudtuk növelni a létszámot, fejlesztettük az oktatást, és tavaly mintegy 13,8 milliárdot osztottunk szét a hivatal 15 ezer dolgozójának prémiumára. Hozzáteszem: az átlagos prémium összesen négyhavi illetmény lehet. A fővárosban egyébként létszámgondjaink vannak, hiszen nagyon kevesen vállalják el ennyiért a munkát. Pedig nekem az a célom, hogy jól képzett és jól kereső revizorokból álljon össze a hivatal csapata. Ez egyben a korrupció lehetőségét is csökkenti.

Apropó, korrupció. Mit tesznek ellene a hivatalban?

Az országos átlaghoz képest nálunk ritkább a korrupció előfordulása. Már a munkára jelentkezőknél igyekszünk kiszűrni a potenciális eseteket. Megnézzük, hogy eddig hogy teljesítette az illető az adózási kötelezettségét, volt-e adóhiánya, róttak-e ki rá adóbírságot. Ezek már kizáró okok lehetnek.

Ön szerint hogyan lehetne javítani az adómorált a végrehajtás oldaláról?

Amit az előbb is mondtam: a szolgáltató szemlélet meghonosítása és a következetes hatósági fellépés útján. Most készül a hivatal középtávú stratégiája, amelyben ezek a célok szerepelnek. Én ezt valóban egy társadalmi missziónak gondolom, hiszen az általunk beszedett adó a közösséget szolgálja.

NÉVJEGY

?Szeretem a főváros pezsgését, de hétvégén alig várom, hogy hazaérjünk? ? mondja Dr. Szikora János, aki a mai napig színtiszta nyírségi lokálpatrióta maradt. Hét közben családjával egy budai, második kerületi szolgálati lakásban élnek. Hétvégén egy ötéves Saab Aero kocsival hazautaznak Nyíregyházára a családi házukba. Az APEH-vezér Nagykállón született 1955-ben. Hivatalos életrajzában elsőként a Szabolcs?Szatmár megyei tanács VB mezőgazdasági és élelmezésügyi osztályát jelöli meg munkahelyeként, ahol jogügyi előadóként, majd főelőadóként dolgozik 1980-tól. 1984- től már a szervezési és jogi osztály főelőadója. 1986-tól a Kállósemjéni Új Élet Mgtsz jogtanácsosa, személyzeti vezetője.

Az újonnan felálló adóhivatalon belüli karrierje 1988-ban indul, ekkortól a Szabolcs?Szatmár?Bereg megyei Adófelügyelőség felügyelőségvezető- helyettese, illetve megbízott felügyelőség-vezetője. 1992-től a Megyei Igazgatóság adóügyi igazgatóhelyettese, 2003-tól ugyanott igazgató. Közben 1999-től mellékállásban egyéni ügyvéd.

Az APEH elnöki tisztjét 2005-től tölti be. Szikora Jánosnak két felnőtt lánya van: az egyik jogász, a másik a Corvinus Egyetemre jár. Felesége köztisztviselőként a Magyar Államkincstárnál dolgozik. Hobbija nincs, ?sokat gondolkodtam rajta, hogy miért nincs, és arra jutottam, hogy egy dolog mellett nem tudnék leragadni?. Az APEH-vezért elmondása szerint az adóhivatalban sem az adó érdekli, hanem az, hogy társadalmi missziót teljesíthet.

Ember Zoltán




Árfolyamok

EUR: 309.84CHF: 266.8USD: 258.42
 

Legnépszerűbb cikkek

Karácsony Zoltán: Karrier tippek

Mire jó egy üzleti kapcsolatépítő klub?

Két évvel ezelőtt részletesen foglalkoztam az üzleti kapcsolatépítő klubokkal a Haszon magazin hasábjain. A közelmúltban Végvári-Nagy Kyra  és Végvári Tibor kommunikációs szakemberek meghívtak a Rapid Business nevet viselő rendez...
Tovább >>
Luxusgonddal küzdenek a franciák, legalábbis innen nézve. Az EU második legnépesebb nemzete szereti az életet, szereti a jóléti államot és forradalmi múltja ellenére utálja a változásokat. Az elnök munkaügyi reformja, illetve a szak...
Tovább >>