Egyéni közlekedés a Holdon

Írta: Alapblog - Készült: 2020. május 26.

Érthető biztonsági megfontolásból egy holdra szállás során az űrhajósok nem távolodhatnak el néhány száz méternél messzebb gyalogosan a holdkomptól. Ez azonban sajnos jelentősen korlátozza, hogy mekkora területet tudnak bejárni, megvizsgálni, hol tudnak mintákat gyűjteni. Szükség van tehát a Holdon valamilyen járműre, hogy nagyobb távolságokat is be lehessen járni. A NASA mérnökei megvizsgálták a problémát, hogy hogyan lehetne valamilyen járművet a Holdra juttatni, de arra jutottak, hogy ez a szóba jöhető járművek súlya és mérete miatt egyszerűen lehetetlen.

1969-ben, mindössze három hónappal a történelmi első holdra szállás előtt, ez volt a program vezetőjének, von Braunnak is a véleménye. Ekkor látogatták meg Sam Romano és Pavlics Ferenc a General Motors mérnökei, maguk előtt vezetve Pavlics rádió-távirányítású holdautó modelljét, amire a fiától kölcsönkért, űrhajós ruhába öltöztetett játék katonát ültették. A kiváló mérnök, Pavlics még 1956-ban hagyta el Magyarországot, és az Egyesült Államokban terepjáró járművek fejlesztésén dolgozott. Mindössze fél óra alatt meggyőzték von Braunt, hogy az általuk vázolt koncepció működhet, és az űrhajósok a Holdon akár autózhatnak is.

A koncepció több meglepő elemet is tartalmazott, mivel a járművet különleges környezetre és speciális használati körülményekre tervezték. A jármű egy elektromos autó, amibe azonban nem akkumulátorokat építettek, hanem csak egyszer használatos elemeket, hiszen az autó is csak egyszer használatos. Az autó egyik különlegessége a légüres térre tervezett kerékabroncs, egy sűrű szövésű acélháló, aminek a merevségét nem a tömlőbe fújt levegő, hanem az acélszálak rugalmassága adta. Az autó szerkezeti elemei, a súlycsökkentés érdekében olyan kevés anyagot tartalmaztak, hogy a Földön felállítva összerogyott volna, azonban a Holdon a földi nehézségnek csak a hatoda tapasztalható, így a jármű ott elbírta az űrhajósokat is. Az autót a holdkomp külsején szállították a Holdra, azonban itt nem volt tároló rekesz az autónak. Az autót úgy kellett megtervezni, hogy összehajtogatva elférjen a holdkomp hajtóműjének külső oldalán, egy homorú mélyedésben. A holdra szállás után az űrhajósok meghúznak egy kart, ekkor lecsapódik a rekesz fedőlapja (rajta az autó), majd az autó kicsomagolja és széthajtogatja magát…

Az első autó az Apollo-15 küldetéssel repült. A holdautó nem volt nagyon autószerű, inkább egy golfautóra vagy egy homokfutóra hasonlított, abból is az egyszerűbb kinézetűre. Az autónak se teteje, se motorháza, de még oldala és ajtaja sem volt. A fémvázas, műanyagszövet borítású üléseken azonban kényelmesen ülhettek az űrhajósok a merev szkafanderekben, hátukon a nagy életfenntartó hátizsákokkal. Az autó kezelése is egyszerű volt, a két ülés között elhelyezett egyetlen botkormánnyal bármelyik űrhajós irányíthatta a járművet.

Bár az autó hatótávolsága 90 kilométer volt, a holdkomptól mindössze 5 kilométerre távolodtak el vele, hogy ha meghibásodna, gyalog is biztonságosan visszaérjenek holdkomphoz. Az autó végsebessége 18 km/óra volt, ennél a sebességnél maximális fordulatszámon működtek a kerekek mellé épített villanymotorok, együtt 1 lóerőnyi teljesítményt leadva, de ekkora sebességnél már nagyon porolt az autó. A Hold felszínén a kerekek réseibe ragadt por és apró kavicsszemcsék több méterre is elrepülhettek, ezért fontos szerepe volt a sárhányóknak. Igaz, a por a levegő hiánya miatt azonnal leülepedett.

Az Apollo-17 küldetés során Cernan parancsnok egy kalapácsnyéllel véletlenül letörte az egyik sárhányót, ezt sikeresen visszaragasztották, ám a szigetelőszalagos javítás a hazaúton levált, és a kerék porral borította be az űrhajósokat. A második út előtt Schmitt egy térképből, ragasztószalagból és a holdkompon a lámpák rögzítésére szolgáló két csipeszből készített egy rögtönzött sárhányót. A pótlás olyan tökéletesen működött, hogy földet érése után, a tiszteletére rendezett díszvacsorán Schmitt űrhajóst az Amerikai Karosszérialakatosok Szövetsége tiszteletbeli tagjává választotta!

The post Egyéni közlekedés a Holdon appeared first on alapblog.



Árfolyamok

EUR: 0CHF: 0USD: 0
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
10 dolog, amit tudnia kell
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12