Úszó luxushotelt tervez vízre bocsátani a Ritz-Carlton Hotel szállodalánc, ami szolgáltatásait tekintve valahol egy luxus óceánjáró és egy magánjacht között helyezkedik majd el. Mivel az all-inclusive hajóutak egyre inkább a tehetős középosztály kedvencei, ezért a velük nem szívesen vegyülő, több intimitásra és luxusra vágyó, és persze kellően gazdag utazók alkotják a célcsoportot.

Nagyot nőttek idén a nettó átlagkeresetek, így a vállalkozásoknál foglalkoztatottak 2017. első negyedévében már 206 ezer forintot vihettek haza.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) jóváhagyta a Takarékbanknak az FHB Jelzálogbank részvényeire tett, az MNB-hez jóváhagyásra május 29-én benyújtott, ugyanazon a napon közzétett, majd június 20-án a jegybank felhívására módosított kötelező vételi ajánlatát.


Online foglalási rendszeren – például az Airbnb-n vagy más hasonló rendszeren – keresztül akár egy vagy több szobát, akár egy teljes ingatlant szálláshelyként bérbeadó magánszemély a szolgáltatás üzletszerűségére tekintettel az Áfa tv. alapján adóalanynak minősül, adószám kiváltására köteles és az általa nyújtott kereskedelmi-szálláshely szolgáltatás tekintetében számlakibocsátási kötelezettség is terheli.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közzétette a fogyasztási norma szerinti üzemanyagköltség-elszámolásban júliusban alkalmazható üzemanyagárakat.

A Waberer's International Zrt. nyilvános részvényértékesítést indít hétfőn, és kérelmezi részvényeinek bevezetését a BÉT prémium kategóriájába - közölte a fuvarozási és logisztikai társaság a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT).

Szüntelen sikerpropagandájának – és persze designos, trendi termékének – köszönheti csillagászati részvényárfolyamát a Tesla. De akit érdekel a befektetés a jövőbe, az alaposan nézzen körül: az igazi tömeggyártásra alkalmas e-autók máshol készülnek. Tőzsdei értékét tekintve  a Tesla lehagyta a General Motorst, jóllehet az tavaly a világ második legnagyobb személyautó-gyártója volt 9,6 millió eladott kocsival. Bár a most eladósorba került veszteséges Opel nélkül ez a darabszám közel 1,2 millióval csökken. Eközben a Tesla mindössze 76 230 járművet adott el, csakhogy mindegyik  tisztán elektromos hajtású. A börzén pedig előszeretettel árazzák be a jövőt.Ha például a Volkswagen konszern részvényeit vesszük alapul, amely 9,7 millió személykocsival az eladások világrekordere, akkor a befektetők egy eladott autót csak 715 dollárra értékelnek. (Ehhez a cég tőzsdei értékét elosztjuk az értékesítések számával.) Viszont a Tesla villanyautói darabonként megközelítőleg 640 ezer(!) dollárt érnek ugyanilyen számítás szerint.   Túlárazott részvények?Mondhatnánk, a Tesla alapítója és főnöke, Elon Musk újra feltalálta a spanyol viaszt. A Tesla X-szel életérzést ad el, természetesen jó drágán, de pont emiatt – és a hosszú várólista okán – státuszszimbólumnak számít a jármű birtoklása. Pedig az óriá­si médiafelhajtás dacára az elektromos hajtás fénykora még odébb van. A Bloomberg hírügynökség elemzése szerint 2040-re érhetik el a 35 százalékos piaci részesedést az ilyen autók. Érthető tehát, hogy a szalonok zömét most is a régimódi gépkocsik uralják – köztük az utak dinoszauruszai, a masszív városi terepjárók, amelyek a globális válság elmúltával ismét népszerűek, különösen az USA-ban. Mégis a Tesla a részvénypiac legnagyobb nyertese, főleg miután április elején negyedéves rekordot jelentett be (25 ezer darab), ami 70 százalékos ugrás a cégnél. Így előzhette meg tőzsdei értéke a GM után a Fordot is. Még Elon Musk is elismerte, hogy cége „abszurd mértékben túlértékelt, ha a múltbeli eredményeket tekintjük mércének”. Eközben a hagyományos gyártók papírjainak árfolyama az utóbbi időben megbicsaklott, mivel a befektetők abból indulnak ki, hogy az autóeladások száma a jelenlegi csúcsról hamarosan lefelé tartó ciklusba kerül. De vajon tőzsdei lufinak bizonyulhat-e a Tesla-részvények magas értéke? Ezt a kérdést már számtalanszor tették fel, és válaszul egyre följebb ugrott a cég értéke. Néhány jel most mégis arra utal, hogy az abszurd boom hamarosan véget ér. Bár a túlzás mértéke hasonló, mint egy-egy fölkapott szoftver­cég esetén, azokhoz képest akad egy tetemes különbség: a számítógépes és mobiltelefonos alkalmazások szinte tetszés szerint továbbfejleszthetők. Tehát könnyen, gyorsan alkalmazkodnak a felhasználók igényéhez és tömegéhez. Viszont az autó olyan „hardver”, amelynél minden egyes példány előállítása ugyanannyi munkát és nyersanyagot igényel. Az új modellek kifejlesztése ezenfelül sok időbe és pénzbe kerül. A következő években nem is várható, hogy a Tesla pénzügyi mérlege pozitív lesz. Nagy valószínűséggel ismét tőkebevonásra szorul, hogy meg tudja finanszírozni a további fejlesztést. Még nem tömegtermékKözben maga Musk aktívan gerjeszti a Tesla-lázat. Tudja, hogy a befektetőkkel folyamatosan jó hírekkel kell etetni. Amikor 53 ezer Teslában kellett kijavítani a kéziféket, az alapító rögtön bejelentette, hogy az ősszel már elektromos hajtású teherautót fognak prezentálni.Akkor is majd óriási tőzsdei éljenzésre számíthatunk, ha az amerikai villanyautó-márka idén túllépi a 100 ezer darabos eladást. Pedig még akkor sem számít tömeggyártónak ebben az iparágban. A jövőre kitűzött félmillió példány pedig eltúlzottnak tűnik. Ezt az ugrást a Model 3 kapcsán tervezik elérni, amely nagy hatótávú (345 km) középkategóriás villanyautó, 35 ezer dolláros alapáron. Autópiaci elemzők szerint ezzel nagy forgalmat, de szerény hasznot fog elérni a Tesla. A komolyabb nyereség továbbra is a drága típusokból jöhetne, amilyen az X és az S. Ám legutóbb jelentős engedményeket adott a gyártó, hogy a forgalmát mintegy meglepetésszerűen növelhesse. A Model 3-mal egy időben kerül a szalonokba a szintén tisztán elektromos Chevrolet Bolt, enne felszereltsége, ára és hatósugara (ami egy töltéssel elérhető) alig tér el a Tesla-féle 3-astól. Emellett fölmerültek kételyek is, hogy Elon Musk cége időben meg tudja-e kezdeni a termelést új autó- és akkugyártó üzemeiben. Bár sokan a Teslát tekintik a villanymotoros járművek fejedelmének, a tömeggyártásban mégis Kína jár az élen. A világszerte előállított e-autók 43%-át az ázsiai nagyhatalom készíti, amivel vezeti is a listát. Utána következik Németország (23%), míg az USA csak a harmadik (17%). A kínai gyártók pozíciója megerősödött a fontos részegységek termelésében is. Tavaly ők adták az akkuk negyedét és a villanymotorok 37%-át. Egy­úttal az ő útjaikon fut a világon a legtöbb elektromos autó, összesen 650 ezer példány. Emellett az ilyen teherautók és buszok belföldi gyártásához is komoly támogatást ad Peking. A tavalyi 70%-os e-piaci robbanást négy tényező is magyarázza:1. Egy ilyen jármű gazdája állami támogatásra és a forgalmi engedély gyorsabb kiadására számíthat. Így a nagyvárosokban szívesen vesznek villanyautót a jó keresetűek. 2. Nagy választék: a kínai vevők 75 különféle elektromos kocsi közül választhatnak, ami versenyt és eladói kedvezményeket indukál.3. Gyors ütemben bővül a töltőhálózat, amihez Pekingből és tartományi szinten is támogatást adnak.4. Óriási lesz a kereslet: ezer lakosra csak 24 jármű jut, míg Európában 530 és az USA-ban 803 darab. Magyarán szólva: Kínában nagyon sokan szeretnének életükben először autót venni, és közülük sokan dönthetnek az elektromos meghajtás mellett. Nyugaton viszont inkább csak a hagyományos (benzines vagy dízeles) modellekről átnyergelők jelenthetik a közönséget. Tavaly a Tesla csupán 7500 példányt tudott eladni Kínában, míg a GM 3,8 milliót (főként hagyományos motorral). Most erősebb együttműködésre készülnek, és ez kölcsönös. A kínai Tencent holding – amely internetes vállalkozásokkal alapozta meg vagyonát – nemrég 1,8 milliárd dollárt fektetett be a Teslába, ezzel a részvények 5%-át szerezte meg. Európa szenderegKontinensünk autóipara, köztük a vezető német és francia gyártók, még nem igazán zárkóztak föl a villanyos modellek versenyéhez. Bár legalább havonta hallunk nagyobb bejelentéseket a témában (új típusokról, töltőhálózatokról és ágazati együttműködésről), az igazi gondot nem a technológia, hanem az új üzleti modell felépítése jelenti. Ugyanis a villanyautók szerkezetileg jóval egyszerűbbek és gyorsabban is fejleszthetők. Nincs szükség bonyolult robbanómotorra meg környezetkímélő kipufogórendszerre. Az áttételezés szintén sokkal egyszerűbb és a fékrendszer igénybevétele jóval kisebb. Hiszen lassításkor jelentős fékhatással termel áramot az elektromotor (ún. rekuperációs rendszer, ilyesmit találunk a modern villamosokban és villanymozdonyokban is). Viszont az akkucsomag és a szoftveres vezérlés szerepe kiemelkedő. Jönnek a németekElemzők várakozása szerint a német autóipar a következő öt évben fölzárkózhat az elektromobilitás élmezőnyéhez. A Mercedes olyan e-limuzint mutat be két év múlva, amivel a Teslának teremt konkurenciát. A Volkswagen egyik tanulmányautójának felépítése moduláris, hatótávolsága a tervek szerint 500 kilométer. Mellettük a BMW is több mil­liárd eurót fordított a villanyautókra. Egyébként az e-üzleti modell egyik különösen problémás része a szervizhálózat. Az alkatrészeladás és javítás egyre nagyobb mértékben járul hozzá a konszernek nyereségéhez, mindez pedig radikálisan csökkenne, ha valóban tömegesen terjednének el az elektromos járművek. Ám a befektetőknek is megvan a maguk oka az óvatosságra: a közelmúlt gyors növekedése Észak-Amerikában, Európában és Kínában megtorpant. Azt, hogy ez átmeneti vagy hosszabb távú trend, ma még nehéz volna megmondani. Emellett akadnak még komoly kérdések: mi lesz, ha az iparág állami támogatása egyszer majd megcsappan vagy teljesen elmarad? Miként tud lépést tartani a városi energiahálózat azzal, hogyha éjszakánként tíz- és százezer járművet kell feltölteni? Sikerül-e az igényeket környezetbarát módon fedezni? Vagy az áram zömét szennyező szénerőművek adják majd ott, ahol ez lett az atomenergia „alternatívája”? A Tesla látszólag mindenre tudja a választ: a kaliforniai cég piaci értéke jelenleg megközelíti az 50 mil­liárd dollárt, míg a Ford 46 mil­liárd dolláron áll. Fontos információ – a cég emelkedő autóeladásain kívül –, hogy a Tesla már nem adja ingyen kútjain a „tankolást”, vagyis az áramot. Ez a befektetőknek jó hír, mivel így sokkal fenntarthatóbb üzleti modellel működik az elektromos autógyár. Bízhatunk abban, hogy ilyenfajta ötletek és bejelentések olümposzi magaslatokban tartják a cég részvényárfolyamát.





Árfolyamok

EUR: 305.38CHF: 276.56USD: 262.04
 

Karácsony Zoltán: Karrier tippek

Hogyan keres új munkaerőt a Mercedes?

„Kecskemét most is jó hely, azonban a várossal azon dolgozunk, hogy még élhetőbb legyen. Ha vannak jó munkahelyek, minőségi óvodák, iskolák, szórakozási lehetőségek, akkor nehezebben csábítható el magasabb fizetési ígérettel a...
Tovább >>
Károly világa

A francia elnökválasztás igazi tétje

Luxusgonddal küzdenek a franciák, legalábbis innen nézve. Az EU második legnépesebb nemzete szereti az életet, szereti a jóléti államot és forradalmi múltja ellenére utálja a változásokat. ...
Tovább >>