EU-pénzért saját bolt

Írta: Karácsony Zoltán - Készült: 2009. szeptember 02.

Több új ügyfél, külföldi vásárlók, magasabb szolgáltatási szint. Ezekről az előnyökről számolt be egy győri kisvállalkozás, amely 3,5 millió forintot nyert webáruház fejlesztésére az egyik legnépszerűbb uniós pályázaton. A vállalati folyamatmenedzsment és e-kereskedelem fejlesztése pályázatot most is kiírták, év végéig lehet pályázni. Érdemes minél előbb beadni, ugyanis a keret gyorsan elfogyhat.


Augusztus 31-től év végéig adhatók be a vállalati folyamatmenedzsment és az e-kereskedelem fejlesztését támogató uniós pályázatok. A három kiírásban össze sen 7,5 milliárd forintot osztanak szét, közel 700 nyertes pályázóval számolnak.

Közel két évvel ezelőtt sikeresen pályázott a győri Digitáltechnika Kft. Az informatikai, jelöléstechnikai és fotótechnikai eszközök, szoftverek kereskedelmével foglalkozó, 15 fős, 460 millió forintos éves árbevételű kisvállalkozás szükségszerűnek érezte, hogy az értékesítés egy részét az internetre vigye.

A pályázat előtt piacfelmérést végeztek, amelyből kiderült, hogy a Győr környéki számítástechnikai boltok 70 százalékának van valamilyen webáruháza. 40 százaléknak franchise, 30 százaléknak saját, egyedi fejlesztésű. A nagykereskedelmi cégek 90, a kreatív fotószolgáltatásokat nyújtók 100 százalékának működik webes rendelési felülete.

Elektronikus fizetés: bejött

?A fejlesztés egy részét uniós pályázat nélkül is megcsináltuk volna, viszont a pályázattal olyan szolgáltatásokat is elindítottunk, amiben akkor nem láttunk sok fantáziát, mégis bejöttek: ilyen például az elektronikus fizetés vagy az angol nyelvű változat? ? mondja Kaproncai Tamás kereskedelmi igazgató. A cégnél a fejlesztés előtt azt gondolták, hogy a webbolt inkább az ügyfelek tájékozódását szolgálja, vásárolni továbbra is személyesen fognak. Ám mára sokan az interneten, elektronikus úton fizetnek.

További hasznos hozadék, hogy míg korábban főként állandó vevőkör vásárolt, addig a webbolttal megnőtt az új ügyfelek száma. Az angol nyelvű változat pedig sok szlovákiai vásárlót hozott, akik kihasználták az év eleji forintgyengülést.

A fejlesztések között szerepelt a portál és a webshop mellett egy hírlevélküldő is, amellyel gyorsan személyre szabott árajánlatot lehet küldeni, és az újdonságokról informálja a vásárlókat. A Digitáltechnika célja, hogy év végére öt, egy évvel később pedig 10 százalékra nőjön az internetes kereskedésből származó bevétel.

Bürokratikus eljárás

Külső segítség nélkül, feleségével együtt készítette el a pályázatot Kaproncai Tamás, akinek neje egyúttal a vállalkozás pénzügyeiért is felel. ?Egyszerűsödött a kiírás, a pályázati útmutató segít a kitöltésben, az elektronikus űrlap vezeti a pályázót? ? véli Kaproncai.

A kereskedelmi vezető hiányosságként a bürokratikus elbírálást és az időbeli csúszást említette. 2007 novemberében adták be a pályázatot, és csak 2008 januárjában kaptak értesítést a pályázat befogadásáról. Az NFÜ ezt követően még ? az eredeti pályázatban nem szereplő ? ?tisztázó kérdéseket? küldött például a hardverek kapacitásáról, és csak májusban írták alá a támogatási szerződést. Ennek következményeként gyorsabban kellett megvalósítani a projektet, ugyanis egy hónapnál nagyobb csúszás esetén szerződésmódosítást kellett volna kezdeményezni.

?A pályázat sikerében kulcsfontosságú egy megbízható, jól dolgozó informatikai fejlesztő cég. A mi partnerünket egy vevőnk ajánlotta, akinél a cég egy hasonló fejlesztést már megvalósított. Emellett még két másik helyről is kértünk árajánlatot? ? mondja Kaproncai Tamás.

A projekt összköltsége 7 millió forint volt, ennek felét szerezték meg pályázati úton. Mivel a támogatási összeg csak a projekt megvalósulása és az elszámolás után érkezik, ezért saját erőből, a folyószámla hitelkeretének terhére történt az előfinanszírozás. A kifizetés is csúszott, ugyanis a szeptemberi projektzárást követően csak decemberben utaltak.

Kaproncai Tamás úgy látja, ha egy cég pályázati úton fejleszti az e-kereskedelmet, a pályázási procedúra miatt ez hosszabb időt vesz igénybe, és bizonyos modulok drágábbak lesznek, mintha önerőből készültek volna, ám az 50 százalékos támogatási aránnyal még így is a haszon felé billen a mérleg nyelve.

Fontos megjegyezni, hogy a portálfejlesztés és a webbolt létrehozása csak egy része a fejlesztésnek. Még hét másik területre, főleg vállalatirányítási informatikai rendszer kiépítésére lehet támogatást nyerni.

Pályázzunk minél gyorsabban

?Minél gyorsabban érdemes beadni a pályázatot, ugyanis nehéz megmondani, mikor fogy el a keret? ? ezt már Szabó Zoltán, a pályázatírással és projektmenedzsmenttel foglalkozó Llanden Consulting Kft. igazgatóhelyettese mondja. Az egyik legnépszerűbb pályázatról van szó. Bár az utóbbi években sok kkv végrehajtott már ilyen fejlesztést, ma is sokan terveznek ilyesmit, és ismerik a kiírást.

Ha pályázatíró céggel történik az anyag beadása, akkor a hármas együttműködésből ? pályázó, pályázatíró, szállító ? alakul ki a végeredmény. Szabó Zoltán szerint egy minőségi pályázat megírása még ideális esetben is egy-két hét. Budapesti és Pest megyei pályázóknál a projekt 35 százaléka, az ország többi részén 50 százalék szerezhető meg támogatásként. Kivételt a nyugat-dunántúli középvállalkozások jelentenek, amelyek 40 százalékos támogatást nyerhetnek ? szemben a tavalyi 50-nel.

A pályázat főbb pontjai a korábbi évekhez képest nem változtak. A GOPpályázaton 1?10 millió, a KMOP-pályázaton (Budapest és Pest megye) 1?15 millió forintos támogatás érhető el. Az induláshoz foglalkoztatottanként négymillió forintos árbevétel az alsó határ. A korábbi kettővel szemben a pályázáshoz már egyetlen lezárt pénzügyi év is elegendő.

Kötelező vállalás

Pályázóként figyeljünk arra, hogy kötelező vállalások is vannak. A projekt befejezését követő második üzleti év végére az üzemi (üzleti) tevékenység eredménynövekedésének el kell érnie a támogatás értékének legalább 25 (GOP-kiírás) vagy 50 százalékát (KMOP). Vagy pedig két év után az e-kereskedelemből származó árbevételnek a támogatás 120 (GOP) illetve 300 (KMOP) százalékára kell rúgnia. Utóbbi azt jelenti, hogy egy budapesti cégnél egymilliós támogatás elnyerése esetén két év alatt hárommilliós, egy miskolcinál 1,2 millió forint e-kereskedelmi bevételt kell felmutatni.

Előleg: 40 százalék kérhető

?Tavalyi könnyítés, hogy a támogatási összeg 40 százalékát a nyertes pályázók előlegként megkapják, tehát egy 10 milliós támogatás esetén 4 millió forintot. Azt azonban sokan nem tudják, hogy az előleget nem a pályázat befogadásakor, hanem a támogatási szerződés hatályba lépése utáni 15 napon belül utalják? ? emeli ki Szabó Zoltán. ?Emellett fél éven belül be kell számolni, hogy ezt az összeget a célnak megfelelően kezdték el felhasználni.?

Mi alapján válasszunk pályázatíró céget? ?Érdemes megnézni, hogy a cég mióta van a piacon; milyen referenciái vannak; ezek a referenciák az adott pályázati felhíváshoz kapcsolódnak-e. Más ugyanis egy e-kereskedelmi és egy kutatás- fejlesztési kiírás összeállítása. Fontos lehet az is, hogy milyen, a piacon ismert IT megoldásszállítókkal van együttműködése? ? mondja a tanácsadó.

KÉPZÉSI PÁLYÁZATOK NAGYVÁLLALATOKNAK IS

Előző számunkban bemutattuk a kis- és középvállalkozások munkahelymegőrzésére kidolgozott ?4+1-es? konstrukciót, amelyben a vállalatok a termeléscsökkenés miatt kieső munkaidőt alkalmazottaik képzésére használhatják. Ehhez bér- és képzési támogatást szerezhetnek. (TÁMOP 2.3.3/A pályázat). Augusztus óta e támogatási lehetőséget a legalább 250 főt foglalkoztató nagyvállalatok is megpályázhatják. OKJ-s és akkreditált szakmai képzések, idegen nyelvi, informatikai kompetenciák fejlesztésére irányuló képzések számolhatók el. Egy pályázó akár 600 millió forint támogatást is kaphat, az arány 100 százalékos is lehet. A pályázatokat 2009. szep tember 14-ig között lehet benyújtani. Első körben 2,5 milliárd forint keretösszegre lehet pályázni, később újabb 7,5 milliárdra.

AMIRE LEHET PÁLYÁZNI

  • Vállalati CRM, értékesítés
  • Gyártási terület
  • Humánerőforrás-menedzsment és bérszámfejtés
  • Kontrolling és döntéstámogatás
  • Beszerzési, logisztikai terület
  • Táv- és csoportmunka-támogatás
  • Pénzügyi, számviteli terület
  • Internetes megjelenés (Vállalati portál)
  • Internetes értékesítés (Vállalati webáruház)



Árfolyamok

EUR: 0CHF: 0USD: 0
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
10 dolog, amit tudnia kell
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12