700 milliós üzlet

Írta: Haszon - Készült: 2008. február 12.
Májustól gazdasági társaságok és egyéni vállalkozók is bemérhetik a gyorshajtókat. Egy kormányrendelet szerint a kiszabott büntetésből részesedésre lesznek jogosultak. Ehhez azonban több feltételnek is eleget kell tenniük, valamint szerződést kell kötniük a közút kezelőjével, tipikusan a helyi önkormányzatokkal.

 


Egy tavaly elfogadott kormányrendelet szerint a jövőben a közútkezelők - főként az önkormányzatok - is ellenőrizhetik a járművek sebességét. A munka elvégzésére gazdasági társaságokkal és egyéni vállalkozókkal is szerződhetnek. A magán sebességmérés óriási üzlet, ugyanis az állam a beszedett bírságból fogja fedezni az önkormányzat költségét, valamint "indokolt nyereséghányadát". Az eljárást természetesen a rendőrség folytatja le az autósokkal szemben, és ő postázza a bírságot is - az önkormányzattal kötött együttműködési megállapodás alapján.

Kinek üzlet?

ELVBEN BÁRKI LEHET KÖZREMŰKÖDŐ, aki megfelel a feltételeknek. A probléma az, hogy ezek a feltételek sem ismertek. A kormányrendelet szövegéből csak annyi derül ki, hogy felelősségbiztosítás , az önkormányzattal kötött együttműködési megállapodás és egy hitelesített traffipax kell a tevékenységhez. Továbbá a cégnek nemzetbiztonsági szempontból is ellenőrzöttnek kell lennie. A részleteket a Gazdasági Minisztérium rendelete fogja pontosítani, várhatóan idén nyáron - mondja Jámbor István, az ORFK Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője.

További probléma, hogy a jogszabályhoz nem készültek hatástanulmányok. A Miniszterelnöki Hivatal például nem tudja, hogy hány önkormányzat vágna bele önerőből, bankhitellel, esetleg saját gazdasági társasága révén az üzletbe. Az önkormányzatok még azt sem tudják, hogy milyen arányban fognak részesülni a beszedett bírságból. Budapesten a Fővárosi Közterület-felügyelet jelezte először, hogy szívesen beszállna a sebességmérésbe.

250 millióval indulhat A HASZON MAGAZIN elkészített egy becsült számítást a magán sebességmérés induló költségeiről és a várható profit mértékéről. Jelenleg Magyarországon radaros mérőeszközből 35- 40, lézeresből 70- 80 darab üzemel. Egy forrásunk szerint szinte biztos, hogy a lézeres készülékekkel indulók lesznek előnyben a piacon. "Ezek hatótávolsága jóval nagyobb, mint a radarosaké, bár kezelésük munkaigényesebb" - mondja forrásunk. Egy korszerűen felszerelt lézeres radarkészülék bruttó ára 5 millió forint. A versenyképes működéshez - megyei szinten - be kell szerezni minimum 50 készüléket, ami 250 millió forint. Az eszközbeszerzés ugyanakkor hosszadalmas lehet. Magyarországon összesen két cég forgalmazhat hatósági engedéllyel ilyen készülékeket, mivel a lézeres eszköz haditechnikai elemeket is tartalmaz. Az új lézeres készülékeket várhatóan regisztrálni is kell majd, aminek a díja 100-300 ezer forint készülékenként. A régi készülékek kötelező műszaki felülvizsgálata 50 ezer forint kétévente.

Jelenleg a rendőrségnek nincs zárt, online hálózata a képfelvételek továbbítására, ezért várhatóan ez is elvárt feltétel lesz. Ennek kiépítése - szoftveres rendszer vásárlása, számítógépek hálózati összeköttetése - további 5-10 millió forint. Mindent összevéve, a magán- traffipax üzlet induló költsége - anyagköltséggel, rendszerbeállítással, képzett munkaerővel, járulékos kiadásokkal - becsléseink szerint elérheti a 250-280 millió forintot. Amennyi ben mozgó járműre szerelik fel a radarokat, ez az összeg egy vagy több személyautó árával (3-5 millió forint) növekedhet. Ebben az esetben a gépkocsik fenntartási költségét is be kell kalkulálni.

700 milliós üzlet

ISMERVE A MEGYEI önkormányzatok szűkös anyagi lehetőségeit, ekkora beruházást biztosan nem fognak tudni megvalósítani önerőből. Regionális szinten még inkább nem. Pedig óriási üzletről van szó. Magyarországon 2007-ben a rendőrség országosan 677 millió forint értékben szabott ki büntetést gyorshajtásért - tájékoztatott az ORFK sajtóosztálya. Arról nincs adatuk, hogy ebből mennyit sikerült beszedni. Viszont januártól az APEH fogja behajtani a közlekedési bírságokat - inkasszóval, jelzáloggal. A profit tehát garantált. Csak remélni tudjuk, hogy mindez a megfelelő helyre, az önkormányzatokhoz kerül. És nem egy bennfentes gazdasági társasághoz, amely fillérekért nyeri el, ám óriási nyereséghányaddal működteti majd a sebességmérést.




Árfolyamok

EUR: 325.41CHF: 294.06USD: 289.38
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, hasznos információkról!
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12