A kilábalás útja cégvezetőknek

Írta: Haszon

Sok vállalkozó borúsan látja helyzetét Európa-szerte. ám akkor is lehet sikeres vállalkozást vezetni, amikor a többségnek nem megy jól. Összeállítottam egy checklistet (tennivaló vázlatot), amely segít levonni a tanulságokat mások vagy saját hibáinkból. Ezekre figyeljünk és elkerülhetjük a bukást!


1. Megfelelő emberek

A Virgin vállalkozásainak, mint az Active, Atlantic, Money és a Mobile, a sikere azon alapult, hogy kiváló vezetőség állt össze, amelyben volt szenvedély, elképzelés és igazi tulajdonosi szemlélet. Kifejezetten olyan vezetőket keresünk ilyenkor, akik képesek odafigyelni az ügyfelek és az alkalmazottak visszajelzéseire  - ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a szolgáltatást vagy terméket frissnek és innovatívnak nevezhessük. Gyakran, amikor rossz irányba indulnak el a dolgok, észrevehető, hogy a munkatársak úgy érzik, mellőzik őket és a jó ötletek nem jutnak fel a vezetőséghez. A vezetőknek képesnek kell lenniük kemény döntések meghozatalára, inspirálniuk kell kollégáikat és át kell vezetniük őket a kemény időszakokon.  A legjobb ügyvezetőinket vajmi kevéssé érdekli az irodájuk mérete vagy a szőnyeg vastagsága.

 

2. Csak a dicséret segít
Hibák keresése helyett, a vezető keresse meg, milyen jó dolgot cselekedett valaki aznap. Ha az alkalmazottak fejlődését a dicséret útján elérő módszer a csúcsról indult, elterjed az egész vállalkozásban, így az alkalmazottak kudarctól való félelmét hamar kigyomlálhatjuk; ez utóbbi ugyanis ledöntheti a lábáról a céget, különösen az első időkben. 
Ha valaki hibázik - ez elkerülhetetlenül bekövetkezik - én mindig azt nézem, mit tanulhat az illető belőle és nem azon lovagolok, mi nem sikerült. Majdnem mindig jobb nem végigmenni az evidens dolgokon azokkal, akik benne voltak. Pontosan tudják, mi történt.

 

3. Társaink a vállalkozásban
A sikeres vállalkozás nem a termék vagy szolgáltatás, amelyet árul, nem is a beszállítói rendszer vagy a céges kultúra: egy csapatnyi ember, amelyet a közös cél és vízió köt össze. A Virgin esetében, mi ugyanazokon a repülőgépeken járunk, mint a versenytársaink és a konditermeink nagyjából ugyanazokat a gépeket kínálják, mint más konditermek. Mi választ el tehát a konkurenciától? A munkatársaink.
A legjobban összeállított üzleti terv sem ér semmit, ha lelkes és szenvedélyes csapatunk nem hajtja végre. Különösen így van ez, amikor kissé rosszabbul megy a cégnek: a baráti és proaktív csapat könnyebben nyer meg embereket, megelőzve a lehetséges katasztrófát, sőt akár a hasznunkra is fordíthatja a helyzetet.
Pár hónapja egy Virgin America gépet New Yorkból a szomszédos Connecticut állam egyik repterére irányították át a rossz idő miatt. Az utasok a gépen ragadtak órákra, amíg a kis repülőtér a plusz gépek tucatjaival küzdött. 
Később David Cush igazgató maga hívott fel sok utast, hogy bocsánatot kérjen; így az utasok megérezhették, mit érzett minden Virgin-alkalmazott, amikor értük aggódott és dolgozott a helyzet megoldásán.


4. Nevetni a nehéz körülmények között is
A Virginnél büszkén vállaljuk, hogy élvezetet keresünk a munkában, ügyfeleink és munkatársaink is érezhetik a kellemes és gondoskodó hangulatot. Ebben vezető szerepet vállaltam (ld. Jó buli vállalkozni!, Haszon 2010. július-augusztus). Bár a módszerem nem illik minden cégre, annyi biztos, hogy néha érdemes madártávlatból ránézni a vállalkozásra, és nem elzárkózni: így a munkatársakat az oldalunkon tudhatjuk.
Ahhoz, hogy a kollégák átérezzék az ügyfelek problémáit, gondoskodnunk kell arról, hogy mindenki, aki velünk dolgozik, élvezi, amit csinál, vagyis büszke a munkahelyére. Ez életbevágóan fontos a konkurencia legyőzéséhez!
Az ügyfelek iránt valóban érdeklődő későbbi alkalmazottakat úgy választjuk ki, hogy lelkes és jellegzetes személyiségű embereket keresünk. Van egy kis előnyünk versenytársakkal szemben, mert a zeneipar, a repülés és az űr amúgy is vonzza a lelkes figurákat.

5. Nincs mit halogatni
Végül, vállalkozása sikeréhez szükséges, hogy bátor legyen és nekivágjon. Egy cég elindítása nagy kockázat: a vállalkozónak határozottnak és elkötelezettnek kell lennie, hogy az első akadályokat átlépje. A legtöbb új cég tönkremegy az első években, tehát a siker kulcseleme, hogy össze tudjuk szedni magunkat és újra megpróbáljuk.
Ha bukásra állnak a dolgok, a csapat egy része elbátortalanodik. Az ilyen kritikus helyzetekben az emberi tényező ismerete a túlélést jelentheti. Ezzel a következő alkalommal foglalkozunk. 
? 2010 Richard Branson Distributed by The New York Times Syndicate




Árfolyamok

EUR: 327.19CHF: 290.56USD: 293.52
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, hasznos információkról!
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12