Komoly árfolyameséssel indult a hét a német autógyártók számára: a Porsche és a Volkswagen részvényei is több mint 7 százalékot veszítettek értékükből, miután a stuttgarti sportautógyártó bejelentette, visszafogja elektromos modelljeinek bevezetését, és jelentősen rontotta 2025-ös profitkilátásait. A döntés több milliárd eurós veszteséget hoz a Volkswagennel közös cégcsoportnak, amely így kénytelen volt lefelé módosítani saját előrejelzését is - számol be a Portfolio.
 

Vámok és álmok közt vergődve

A Porsche közölte: a gyenge globális kereslet, a kínai piacon tapasztalt 28 százalékos visszaesés és az Egyesült Államokban bevezetett magasabb vámok miatt több tisztán elektromos modell premierjét is elhalasztja. A Cayenne fölé pozícionált K1-es SUV például nem teljesen elektromos, hanem hibrid és belső égésű változatban kerül piacra. A belső égésű motorral szerelt Panamera és Cayenne gyártása pedig folytatódik egészen a 2030-as évekig. A teljesen elektromos modellek piaci bevezetését emellett „az elektromobilitás lassabb felfutása" miatt elhalasztják. Hogy pontosan melyeket, azt egyelőre nem tudni.

Az átütemezett fejlesztések miatt a Porsche akár 3,1 milliárd euró rendkívüli kiadással számol, ebből 1,8 milliárd már 2025-ben megterheli az eredményt. Az üzemi marzs az előrejelzések szerint 5–7 százalékról legfeljebb 2 százalékra csökken, ami a várt 37–38 milliárd eurós bevétel mellett 800 millió eurónál kisebb üzemi eredményt jelenthet. A Volkswagenre is súlyos hatással van a visszakozás: a konszern 2025-ös profitját 5,1 milliárd euróval csökkentik a fent taglalt lépések.

A részvénypiac természetesen szintén azonnal reagált a bejelentésekre: a Porsche árfolyama pillanatokon belül 7 százalékot esett, így éves szinten már több mint 31 százalékos mínuszban van. A Volkswagen részvényei szintén 7 százalékot zuhantak. A befektetők szerint a rövid távú költségcsökkentések ugyan enyhíthetik a pénzügyi nyomást, de hosszú távon a Porsche és a Volkswagen versenyképessége kerülhet veszélybe az egyre gyorsabban elektrifikálódó autópiacon.

Az eredeti tervek szerint egyébként a Porsche 2030-ig a paletta 80%-át elektromosra cserélte volna, és a Macannak óriási szerepet szántak ebben.

Pedig még mindig lieblingmárka

Öröm az ürömben, hogy a vásárlók szíve viszont még mindig a Porschéért dobog. A J.D. Power három évtizede vizsgálja, mennyire tudnak örülni az autósok új járművüknek – nem a megbízhatóságot, hanem az érzelmi kötődést, az élményfaktort, a dizájnt és a technológiai élményt nézik. A 2025-ös APEAL-felmérés csaknem 93 ezer válaszadó tapasztalatai alapján készült, és azt mutatja, hogy tíz éve nem volt ilyen mértékű javulás az új autók iránti lelkesedésben.
 
A prémiummárkák továbbra is érzelmileg erősebben hatnak a vásárlókra: a Porsche 890 ponttal végzett az élen, a Land Rover (886) és a BMW (881) követték. A tömegpiacon a Mini győzött 876 ponttal, megelőzve a Dodge-ot (868) és a GMC-t (852). A Hyundai (850) és a Kia (845) is jól szerepelt, míg a japán márkák közül csak a Mitsubishi tudott átlag felett teljesíteni.