A PwC adatgyűjtései szerint 2024-ben a Magyarországon kézbesített e-kereskedelmi csomagvolumen 32,9 százaléka került úgynevezett köztes ponton kézbesítésre. Ez az arány 2025 Q1-ben 36 százalékra nőtt, Q2-ben pedig már átlépte a 40 százalékot - írja az Economx.

Ezek a köztes helyek – szakmai nevükön Out Of Home vagy OOH lokációk – lehetnek csomagpontok, vagy egyre inkább csomagautomaták. 2024-ben már a teljes OOH csomagvolumen 75 százalékát a csomagautomaták adták. A PwC várakozásai szerint öt éven belül a teljes e-kereskedelmi csomagforgalom fele csomagautomatában kerülhet a címzettekhez. 

Miért szeretjük egyre jobban a csomagautomatákat?

A PwC rendszeresen méri melyik kézbesítési megoldásnak milyen a használata, és kedveltsége. Ezek alapján mostanra az online vásárlók 40 százaléka a csomagautomatát tartja a kedvenc átvételi megoldásának. Ezt egyedül a házhoz szállítás előzi 46 százalékos kedveltségi aránnyal, miközben a csomagpont és a bolti átvétel is jócskán le van maradva. 

Az ilyen magas kedveltség okai között az első három a „kényelem”, a „rugalmasság”, valamint az „ár” – ami igazolja a bevezető gondolatok létjogosultságát is.

Madar Norbert szerint a kényelem oka elsősorban a jó lokációkban és a sűrű elhelyezkedésben rejlik, míg a rugalmasság a sokszor 0-24-es megközelíthetőség és több napos tárolási átfutásból fakad. Az ár pedig arra utal, hogy sok esetben olcsóbb az automatás átvétel a házhoz szállításnál.  

Ennyi csomagautomatát működtetnek a cégek

1. Foxpost (+ Packeta)   3400
2. GLS    2400
3. Sameday EasyBox     1500
4. MPL   860
5. Alza    590
6. Express One   440
7. DPD    330 darab automata.