A PwC adatgyűjtései szerint 2024-ben a Magyarországon kézbesített e-kereskedelmi csomagvolumen 32,9 százaléka került úgynevezett köztes ponton kézbesítésre. Ez az arány 2025 Q1-ben 36 százalékra nőtt, Q2-ben pedig már átlépte a 40 százalékot - írja az Economx.
Ezek a köztes helyek – szakmai nevükön Out Of Home vagy OOH lokációk – lehetnek csomagpontok, vagy egyre inkább csomagautomaták. 2024-ben már a teljes OOH csomagvolumen 75 százalékát a csomagautomaták adták. A PwC várakozásai szerint öt éven belül a teljes e-kereskedelmi csomagforgalom fele csomagautomatában kerülhet a címzettekhez.
A PwC rendszeresen méri melyik kézbesítési megoldásnak milyen a használata, és kedveltsége. Ezek alapján mostanra az online vásárlók 40 százaléka a csomagautomatát tartja a kedvenc átvételi megoldásának. Ezt egyedül a házhoz szállítás előzi 46 százalékos kedveltségi aránnyal, miközben a csomagpont és a bolti átvétel is jócskán le van maradva.
Az ilyen magas kedveltség okai között az első három a „kényelem”, a „rugalmasság”, valamint az „ár” – ami igazolja a bevezető gondolatok létjogosultságát is.
Madar Norbert szerint a kényelem oka elsősorban a jó lokációkban és a sűrű elhelyezkedésben rejlik, míg a rugalmasság a sokszor 0-24-es megközelíthetőség és több napos tárolási átfutásból fakad. Az ár pedig arra utal, hogy sok esetben olcsóbb az automatás átvétel a házhoz szállításnál.
1. Foxpost (+ Packeta) 3400
2. GLS 2400
3. Sameday EasyBox 1500
4. MPL 860
5. Alza 590
6. Express One 440
7. DPD 330 darab automata.
Olvasd el ezt is!