A közlemény szerint a múlt héten a Mol és a Janaf több alkalommal is folytatott közös tesztet az Adria kőolajvezetéken, az eredmények egyelőre nem igazolják, hogy a vezeték képes lenne hosszútávon Magyarország és Szlovákia számára elegendő kőolajat felhozni az Adria-tengerről. A teszteken1-2 óránál hosszabb ideig egyszer sem tudott megfelelő kapacitással működni a vezeték.
A teszt előtt a felek abban állapodtak meg, hogy fokozatosan növelik a nyomást és a szivattyúk számát, így elérve a maximális szállítási teljesítményt, amit a teszt teljes időtartama alatt fenn is tartanak. A horvát partner közvetlenül a teszt előtt arról tájékoztatott, hogy a legnagyobb teljesítményt csak egy órán keresztül tudják biztosítani, majd vissza kell venniük a nyomást. Ez jelentősen eltért a korábban közösen elfogadott tervtől és megnehezíti a teszt eredményeinek objektív értékelését. A tesztelés megkezdését követően alig 30 perc után a horvát partner áramellátási hibára hivatkozva leállította a szállítást és a rendszer több mint egy órán keresztül állt. Újraindulás után is volt fennakadás, ugyanis a szállításnál nyomáskiesés is jelentkezett a horvát oldalon és a horvát fél kérte a Mol-t a vezetéki nyomás csökkentésére, ami után alacsony nyomással és teljesítménnyel tudott működni a vezeték horvátországi szakasza.
A közlemény szerint a Mol és a Janaf régóta vizsgálja a csővezeték horvát szakaszának kapacitását. Korábban több kisebb tesztet végeztek a felek és idén szeptemberben indult egy átfogó több hónapos, nagy mennyiségeket szállító tesztidőszak. Arra voltak kíváncsiak a vállalatok, hogy mennyi kőolajat képes stabilan és hosszútávon szállítani a déli vezeték, ami nagyon fontos szerepet tölt be Közép-Európa ellátásában, de ahhoz, hogy a jelenlegi, kisegítőnél nagyobb szerepet kapjon, először tisztán kell látni, mire képes és milyen állapotban van a horvát szakasza.
A háború kitörése előtt 170 millió dollárt költöttek az alternatív, déli infrastruktúra fejlesztésére és a keleti útvonallal szembeni egyoldalú függőség csökkentésére. Továbbá 2022 óta további százmillió dollárokat fordítottak a kőolaj-diverzifikációra, de az átállás nem csak finomítói technológia kérdése: látni kell, hogy milyen állapotban van és mire képes az Adria-vezeték. Ahhoz, hogy a déli ellátási útvonal teljesértékű legyen, a horvát szakaszon is el kell érni a napi 40 ezer vagy évi 14 millió tonnás kőolajszállítási kapacitást. Ez a mennyiség kell ahhoz, hogy - a finomítói karbantartási munkák és az érintett országok stratégiai kőolajkészlet-cseréi mellett is - biztonságban legyen a régió.
A vállalat kitart az álláspontja mellett: két olyan, kereskedelmileg is versenyképes és műszakilag is teljesértékű vezetékre van szükség, amely megbízhatóan képes a régió ellátáshoz szükséges mennyiség leszállítására - írta közleményében a Mol. (MTI)
Olvasd el ezt is!