igazi luxus inkább az 1 milliárd forint feletti ingatlanoknál jelenik meg. És ebben a kategóriában márpedig teljesen elképzelhetetlen, hogy egy ház ne rendelkezzen különleges örökpanorámával. Ha pedig a keresletet nézzük, az továbbra is elsősorban a budai I., II. és XII. kerületekre, valamint a XI. kerület Sas-hegyhez közeli részeire koncentrálódik. A III. kerületben is egyre több új luxusingatlan épül, de ezek értékesítése kicsit tovább tarthat, mivel a vevők többsége ragaszkodik a tradicionálisan „luxuskerületnek” számító lokációkhoz.”

A Duna House idei értékesítési adatai alapján a medián eladási ár 350 millió forint, az átlagos ár 431 millió forint, míg a csúcsár 1,8 milliárd forint, mely az utóbbi hónapok messze legnagyobb értékű lakóingatlan ügylete a Duna House-nál. A tranzakciók 84%-a Budapesten zajlott. A fővároson belül a II. kerület adta a forgalom 48%-át, ez után a III. és XI. kerület 15-15%-kal következett, majd az V. kerület 11%-kal és a XII. kerület 7%-kal.

Vidéken elsősorban Pest vármegye dominált, de a Balaton térségéből Balatonfüred is megjelent.

„A vevők nem szeretnek felújítani, kulcsrakész házakat keresnek” – hangsúlyozta a szakértő, aki szerint a legkeresettebb jellemzők közé tartozik a 70-100 m²-es nappali, legalább 5 hálószoba, külön vendégrész, háttérkonyha, 3-4 garázs (nagyobb villáknál akár 6-8 kocsibeálló), okosotthon, korszerű gépészet és energiahatékony megoldások. Szabó Alexandra szerint „a 1990-2000-es évek belső medencés, mediterrán stílusú úgynevezett „hodályházaira” ma alig van kereslet, így gyakran csak telekár körül kelnek el. Ennek megfelelően a mai igényekhez kevésbé illeszkedő házak a felső sávban is lassabban forognak.”

Bár az általános ingatlanpiacon az elmúlt években jelentős drágulás történt, a luxuspiac kevésbé érzékeny a gazdasági változásokra. Egy több milliárd forintot érő ingatlan tulajdonosát nem befolyásolja érdemben sem a rezsiemelkedés, sem a hitelkamatok alakulása. A jól pozícionált, szépen fotózott, igényes ingatlanok jellemzően 2-4 hónap alatt kelnek el, míg a túlárazott vagy korszerűtlen házak akár évekig is a piacon maradhatnak.

Az egységes, koncepciózus kialakítás a felső sávban is felárat ér: „Hiába a jó anyaghasználat, a végeredmény legtöbbször nem olyan, mintha szakértők tervezték volna meg a teljes enteriőrt. Ez pedig az igényesebb vevőkör miatt végül a hirdetési árra is hatással van.”