Megszületett a TikTok és a Big Brother szerelemgyermeke, sokaknak tetszik
Fotó:123RF

Megszületett a TikTok és a Big Brother szerelemgyermeke

Alig két hónapja indult a NewNew applikációja, máris több mint 100 alkotó regisztrált a felületre. A program lényege, hogy egy bizonyos összegért cserébe a felhasználók eldönthetik, mit csináljon az életével a kiszemelt delikvens-írja a BBC.


Emberekkel kereskedő értéktőzsde, ahol művészek életéből vásárolhatunk részesedést. Nagyjából így jellemezte Courtne Smith az általa megalkotott applikációt. Első hallásra ijesztő lehet az elképzelés, de a valóság nem olyan szörnyű.

Az a fránya alkotói válság

Az app célja az, hogy a művészeti tevékenységet végző emberek (például írók, festők, zenészek) szorosabb kapcsolatot alakíthassanak ki a követőikkel, mint a hagyományos közösségi média felületek esetében. És ami még fontosabb, hogy ebből az interakcióból pénzt is csinálhassanak.

Amikor egy alkotó regisztrál a felületre, és elkezdi gyűjteni a követőket, akkor előbb-utóbb (inkább előbb) fel kell tennie a feliratkozóinak egy kérdést. Ez a kérdés érintheti a magánéletét és az alkotói tevékenységét is. Amint ez megtörtént, elindul egy szavazás. A feliratkozók 5 dollár fejében leadhatják a voksukat. Ebből az 5 dollárból a NewNew levonja a részesedését, a többi pedig megy az alkotó számlájára. Az eredményektől függetlenül a szavazók nem kérhetik vissza a pénzüket. Ez alól egy kivétel van.

A felhasználók saját kéréseket is intézhetnek az alkotókhoz, 20 dollár ellenében. Ha ezt elutasítja a művész, akkor viszont visszakapják a pénzüket.

Látják benne a fantáziát

A befektetők között érdekes nevek is felbukkantak. Peter Thiel, a PayPal alapítója mellett a színész, Will Smith is bizalmat szavazott az applikációnak. Ráadásul a Sanpchat is beszállt, bár ők inkább csak technikai segítséget nyújtottak. Courtne Smith (aki nem rokona a színésznek) úgy véli, hatalmas jövő áll az app előtt. Szerinte 5 dollár nem nagy ár azért, hogy kicsit részese legyen a felhasználó a bálványa életének. Érdekességképp megemlítjük, Courtne Smith 10 évet dolgozott a népszerű rapper, Drake alkalmazásában, mielőtt vállalkozói babérokra tört.

Az üzleti pszichológiával foglalkozó Stuart Duff is úgy véli, ez nagyon jó és élvezetes kezdeményezés, ami különleges kapcsolatot alakít ki az alkotók és a követőik között. A közösségi média szakértő Matt Navarra szerint az alkalmazás olyan, mintha a TikTok-nak és a Big Brother-nek született volna egy szerelemgyermeke. Hozzátette, nem biztos benne, hogy olyan népszerű lesz, mint a „szülei", de ha a Z generáció örömét leli abban, hogy megmondja, milyen színű pulcsit vegyen fel az idolja, akkor még komoly üzletté is nőhet a kezdeményezés.

Nézzünk néhány példát!

Mint említettük, az alkotón múlik, milyen kérdést tesz fel a követőinek. Természetesen az oldal szigorúan ellenőrzi ezeket, ha szabálysértő kérdéssel találkoznak, azonnal tiltják az alkotót.

Az író Brandon Wong például nem tudta eldönteni, kínait vagy koreait rendeljen vacsorára. A 24 éves alkotó annyira döntésképtelen volt, hogy a követőihez fordult, akik túlnyomó többségben (fejenként 5 dollárért) arra szavaztak, hogy koreai ételt rendeljen. Így meg is lett a vacsorája.

Ezen látszik, szinte mindenre használható a platform. Milyen színű cipőt vegyen fel az idol? Melyik boltból vegyen vizet? A lehetőségek tárháza szinte kimeríthetetlen.

Persze van egy szebb ágazata is a dolognak. Például egy készülő regényben eldönthetik a követők, mi legyen a főszereplő neve. Sőt, akár azt is, miről írjon az író, vagy mi legyen a festő új témája. Ezek teljesen a művészekre vannak bízva, a követő pedig úgy érezheti, ő is része az alkotói folyamatnak.

Kérdéses, mennyire lesz sikeres az applikáció, de az biztos, hogy a 2 hónapos pályafutása alatt már egész szép számokat produkált, ugyanis több mint 100 alkotó regisztrált a platformra.


Ne hagyd ki!