Vajon ezt is előre látták? Jósműsort büntetett a versenyhivatal

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy az Asztro Show című jósműsor tisztességtelenül, valótlan állításokkal sürgette betelefonálásra a nézőket. A műsor gyártója elismerte a jogsértést.


A versenyhatóság vizsgálata megállapította, hogy az Asztro Show című, országos kereskedelmi csatornán futó jósműsor a fogyasztókat megtévesztve sürgette telefonálásra a tévénézőket. Az adásokban a műsorvezető üzenetei, illetve a képi elemek – mint például egy visszaszámláló óra – ugyanis azt sugallták, hogy a jósok szolgáltatásai csak azonnali telefonálással, korlátozottan érhetőek el.

A vizsgálat alapján azonban a szolgáltatás hozzáférhetősége valójában nem volt korlátozott, sőt a jósok a műsoron kívül is elérhetőek voltak. A valótlan állításokon alapuló sürgetés így megfosztotta a nézőket a megfontolt, tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól.

A büntetés

A műsort gyártó svájci NTH AG az eljárás során elismerte a törvénysértést, megfelelési programot vezetett be a jövőbeli hasonló jogsértések elkerülésére, és lemondott a jogorvoslat lehetőségéről. A GVH minderre tekintettel – figyelembe véve, hogy a cég kis- és középvállalkozásnak minősül, első alkalommal követett el versenyjogi jogsértést, és tisztességtelen gyakorlata nem generált jelentős bevételt – 650 ezer forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra.

A Gazdasági Versenyhivatalnak a jósműsorokkal kapcsolatban a kereskedelmi gyakorlat – ebben az esetben például az eladásösztönzés – vizsgálatára van jogi lehetősége, míg a szolgáltatás tartalmának, azaz magának a jóslás tevékenységének, a jóslatok alapjának vagy tartalmának megítélése nem tartozik a versenyhatóság hatáskörébe. A GVH korábban fogyasztói tájékoztatót tett közzé arról, mit érdemes alaposan végiggondolni, mielőtt valaki betelefonál egy jósműsorba. (Képünk illusztráció)


The Conversation

Ne hagyd ki!