A hazai lakosság túlnyomó többsége fontosnak tartja, hogy tiszta legyen otthona, ennek megfelelően rendszeresen takarítja is azt – ez az egyik legfontosabb megállapítása a Kärcher megbízásából a Momentor kutatócég által végzett felmérésnek. A válaszadók háromnegyede jelezte, hogy fontos számára a rendezett és higiénikus otthon, de ez nem jelenti azt, hogy minden nap makulátlan állapotban tartják. A válaszadók ötödének nagyon fontos lakása tisztasága és ennek megfelelően ők mindig odafigyelnek erre. Érdekes módon a megkérdezettek 5 százaléka azt jelezte, hogy nem különösebben fontos számára, hogy mennyire tiszta lakása, kevesebb mint egy százalékuk pedig egyáltalán nem tulajdonít ennek jelentőséget.
A magyarok több mint 80 százaléka hetente legalább egyszer takarít, és 40 százalék azok aránya, akik egy héten többször is rászánják magukat erre. Meglepően sokan vannak – az összes válaszadó 17 százaléka -, akik még ezzel sem elégednek meg, és naponta nekiállnak otthonuk tisztításának. A másik végletet pedig az a mintegy 5 százaléknyi honfitársunk jelenti, akik még a havi egy takarítást is túlzásnak tartja.
A Kärcher felmérése alapján a relatív többség – a válaszadók valamivel kevesebb mint harmada – hetente 1-2 órát tölt otthona tisztán tartásával. A megkérdezettek negyede már heti szinten 2-4 órát szán erre, 12 százalékuk pedig 4-6 órát. Viszonylag sokan vannak – csaknem 16 százalék -, akik 1 óránál is kevesebbet fordítanak erre a célra.
A hetente takarítással töltött időben jókora eltérések vannak a nők és a férfiak között. Míg a hölgyek mindössze 7,5 százaléka jelezte azt, hogy heti szinten kevesebb mint egy órát tölt ezzel a tevékenységgel, az urak esetében már közel 25 százalék volt ez az arány. Az is tanulságos, hogy a nők esetében a legtöbben (32,7 százalék) a heti 2-4 órát jelölték meg, mint takarítással töltött időt, a férfiak körében viszont az 1-2 óra volt a leggyakoribb válasz (37 százalék). A nők 4,5 százaléka választotta azt az opciót, hogy hetente 8 óránál is többet szán a takarításra, a férfiak közül ehhez képest, mindössze 1,2 százalék jelezte ezt.
A felmérésből az is kiderült, hogy melyik helyiségek jelentik a legnagyobb kihívást. A válaszadók relatív többsége, csaknem egyharmada a konyhát jelölte meg, negyedük számára pedig a fürdőszoba tisztán tartása jelenti a legkomolyabb feladatot. A megkérdezettek ötöde viszont azt jelezte, hogy egyik helyiség takarítása sem jelent kihívást számára.
A kutatást a Kärcher megbízásából a Momentor Kft. végezte 2025 tavaszán, a mintanagyság 1000 fő volt, az eredmények reprezentatívak az ország 18-69 év közötti lakosságára nem, korcsoport, iskolai végzettség, településtípus és magyarországi régió tekintetében.
Olvasd el ezt is!