Akár 48 óra alatt kulcsrakész házakat tud átadni az Icon vállalat a gigantikus méretű 3D nyomtatója segítségével. Mexikó után az Egyesült Államokban is felhúztak egy komplett lakóparkot.


Vulcan II – kissé hatásvadász név, mely jól mutatja a mögötte rejlő teljesítményt. A 10 méter széles nyomtató akár 24 óra alatt is meg tudja alkotni a szükséges elemeket, amelyeket akár 1 nap alatt összeraknak a szakemberek. 2019. végén épültek meg az első házak Mexikóban, a cég termékei azóta az Egyesült Államokba is megérkeztek.

Speciális nyomtató

A megoldás összefogás eredménye. Az egyik szereplő a New Story nonprofit szervezet, amelynek tagjai csaknem hét éve nyújtanak lakhatási segítséget a mélyszegénységben élőknek és a katasztrófák elszenvedőinek, a másik pedig a texasi ICON, ez a cég a házépítő óriási 3D nyomtatót.

A Vulcan II speciális cement alapú keveréket készít, amelyet aztán a tervek és igények szerint extrudálnak. A folyamatot segíti egy speciális szoftver, amely az aktuális időjárási viszonyokhoz mérten keveri be az anyagot. Fontos ugyanis, hogy nagyon gyorsan köt a keverék, a megfelelő arányokkal viszont elkerülik az összeroskadást. A szoftver abban is segít, hogy éppen milyen célra akarják használni a nyomtatót, ugyanis nem csak házak építésére alkalmas a szerkezet, így ehhez mérten állítják be az alapanyagok összetételét. A megoldás a hagyományos építőipari folyamatokhoz képest gyorsabb, megfizethetőbb és fenntarthatóbb. Továbbá sokkal nagyobb szabadságot nyújt a tervezési folyamatokban is. 2018-ban 24 óra alatt nyomtattak ki egy házat, amelyet összesen 4000 dollárból, azaz körülbelül 1 236 000 forintból hoztak össze. A vállalat szerint egy nyomtatott ház akár 60-70 évig is tökéletesen kiszolgálja az embert.

Földrengésbiztosan

18 hónapos tervezést követően 2019 végén kinyomtatták az első házakat Mexikó Tabasco nevezetű városában. A település földrengés szempontjából aktív területen van, de a technológia fejlettségét mutatja, hogy olyan házakat nyomtattak, melyek megerősített szerkezete ellenálló a környezeti hatásokkal szemben. A két cég 50 darab, egyenként 46 négyzetméteres lakást épít, amelyek környékén parkokat, zöldövezeteket és kényelmi szolgáltatásokat alakítanak ki. A Vulcan II-t arra tervezték, hogy a legtávolabbi, külvilágtól elzárt területeken is precízen tudjon működni. A legnagyobb kihívás érdekes módon a nyomtató határon való átvitele volt, a vámolás miatt ugyanis 3 hónapot kellett várnia, hogy átengedjék.

Összefogás

Tavaly márciusban a cég bejelentette, hogy a texasi Austin városában is felhúz egy mini-lakóparkot, kifejezetten a hajléktalanok számára. Egy hónapra rá már meg is épült az első ház. Azóta az első lakó is beköltözött, a bérleti díj körülbelül 93 ezer forint körül mozog. Ennek a kifizetésében a Mobile Loaves & Fishes nevű vállalat az adományokon túl munkalehetőséggel támogat.

Az Icon bevétele 2021. első negyedévében meghaladta a 8,5 millió dollárt, illetve az első körös befektetések során 35 millió dollárhoz jutott.


The Conversation

Friss

Elon Musk dolgozóinak megszabták, mit mondhatnak a főnökről

Elon Musk vállalata, a The Boring Company megtiltotta a sofőrjeinek, hogy negatív fényben tüntessék fel az üzletembert. Sőt, a dolgozóknak egy komplett forgatókönyvet is be kell magolniuk, hogy minden kérdésre felkészüljenek-adta hírül a TechCrunch.

A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum öt embert szállíthat: a sofőrt, aki a Boring Company alkalmazottja, és négy utast. Elon Musk cége az első loop-ot alig több, mint egy hónapja adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. A TechCrunch a napokban kiderítette, hogy a sofőröknek egyfajta forgatókönyvet kell követniük munkájuk során Elon Musk védelme érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Megszabták, hogy bizonyos kérdésekre milyen válaszokat adhatnak.

Minden szép és jó

Az a feladatod, hogy biztonságos utazást biztosíts az utasoknak, nem pedig az, hogy szórakoztasd őket. Minimalizáld a beszélgetést, és koncentrálj az útra.

-olvasható a Boring Company utazási forgatókönyvében, amelyet a TechCrunch hivatalos úton szerzett meg.

Elon Musk nagyon népszerű manapság, éppen ezért a vállalat nem szeretné, ha az alkalmazottak negatív fényben tüntetnék fel őt. Legalábbis a szkriptből erre lehet következtetni. A forgatókönyv egyértelmű utasításokat ad a sofőröknek, hogy mindenáron kerüljék az üzletemberrel kapcsolatos kérdéseket. Szemezgessünk még a dokumentumból!

Ez a kérdéskategória (minden, ami Musk-al kapcsolatos) rendkívül gyakori és rendkívül érzékeny téma. Az utasok rajongása az alapítónk iránt elkerülhetetlen, a hozzá köthető kérdések dominálhatják a beszélgetést. Legyen a lehető legrövidebb, és tegyen meg mindent, hogy leállítsa a beszélgetést. Ha az utasok továbbra is erőltetik a témát, udvariasan közölje:" Sajnálom, de tényleg nem tudok mit hozzáfűzni" majd váltson témát.

A vállalat az erőszakosabb utasokra is felkészült. Ha tovább kérdezgetik a sofőrt, hogy milyen vezető Musk, illetve, hogy szeret-e neki dolgozni, az alábbi választ kell adnia:

Természetesen, ő egy nagyszerű vezető. Mindannyiunkat arra motivál, hogy remek munkát végezzünk!

Na de mi van akkor, ha az utasok rákérdeznek Elon Musk Twitteres ámokfutásaira?

Elon közszereplő. Azért vagyunk itt, hogy fantasztikus utazási élményt nyújtsunk!

Igaz, amit az újságok írnak róla? Udvariatlan főnök? Füvezik? Nem engedi, hogy az alkalmazottak szabadságra menjenek?

Nem olvastam ezeket a cikkeket, de nekem más tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.

Mióta dolgozol a cégnél?

Elég ideje ahhoz, hogy úgy ismerjem az alagutakat, mint a tenyeremet!

Mennyi baleset köthető a rendszerhez?

Ez egy nagyon biztonságos rendszer.

Nos, nagyjából így néz ki a Boring Company valós idejű, hónapokig, évekig tartó, élőszereplős „filmjének" forgatókönyve.

Vannak bajok

Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet. A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyanezt 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá az utasok alig néhány nappal a Vegas-i loop átadása után máris komoly kritikákkal illették a projektet. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy a metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Kikötött a világ leghíresebb konténerhajója, sokba fájt a Szuezi kaland

Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó:123RF

Kockás papír helyett vali.hu, így pörgetnék föl a hazai digitalizációt

A digitalizáció erősítéséről tárgyalt a Nemzeti Versenyképességi Tanács, a testület négy területen javasol intézkedéseket a kormánynak - közölte a pénzügyminiszter a közösségi oldalán.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!