Németországban újra tesztelik a teherautók felsővezetékkel történő áramellátását

A52-es autópálya Düsseldorf mellett

Németországban újra tesztelik a teherautók felsővezetékkel történő áramellátását

Három németországi közúton tesztelik az elektromos hajtású teherautók új áramellátását.




Villamosítják az autópályát

Németország már néhány éve kísérletezik azzal, hogy felsővezetékkel oldják meg az elektromos teherautók áramellátását. Az ötlet szerint a vasútvillamosítás elvét alkalmazzák az autópályára. Az áramszedőket továbbfejlesztik és az autóipari szabványoknak megfelelően gyártják. Az eHighway kiépítésű utakon az akkumulátoros, hibrid, hidrogén meghajtású tehergépkocsik teljesen elektromosan működhetnek, és egyúttal üzemanyag felhasználása nélkül tölthetik akkumulátoraikat. A projekt a nagy német forgalmi csomópontokra koncentrál, ahol a távolsági közúti fuvarozás üzemanyag-fogyasztása a legnagyobb. Ha ez a nagyjából 4000 kilométeres mag-hálózat villamosítható, akkor nemcsak energia- és költséghatékonyabb lenne az e-fuvarozás, de nagyban hozzájárulna az éghajlatvédelemhez is. A projektet a Szövetségi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Nukleáris Biztonsági Minisztérium finanszírozza.




Kiterjesztik

A tehergépkocsik felsővezeték-rendszerét egész Európában elérhetővé teszik

Fotó: Siemens Mobility

Jelenleg három németországi közúton tesztelik a projektet. A frankfurti repülőtér csomópontja és Darmstadt között, Schleswig-Holstein tartományban az A1 autópályán Reinfeld és Lubeck csomópontjai között, valamint Baden-Württemberg tartományban a B462 szövetségi autópályán Kuppenheim és Gaggenau között. A Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúraügyi Minisztérium emellett támogatja a távolsági közlekedést szolgáló felsővezetékek kiterjesztését az úgynevezett innovációs klaszterekben, és 2023-ig nagy méretű kísérleti rendszereket kíván kezdeményezni.

Partnert váltottak

2019-ben már épült egy öt kilométeres kísérleti szakasz (eHighway) Hessen tartományban, az A5-ös autópályán, Frankfurt és Darmstadt között. Akkor az olasz gyökerű Scania fejlesztette az áramszedős kamionokat. A teherjárművek az áramot felsővezetéken, a fülke mögötti vázra szerelt, pantográf áramszedőn keresztül kapták menet közben. A német szövetségi környezetvédelmi minisztérium akkor 14,5 millió eurót (4,7 milliárd forintot) fordított a vezeték és a szükséges oszlopok kiépítésére. A projekt folytatásában a német Siemensszel és a Continentallal működik együtt a német állam.




Ne hagyd ki!