Egyáltalán nem példa nélküli az a jelenség, hogy egy jól menő startup alapítója egész egyszerűen otthagyja odaadóan nevelgetett vállalatát. De mi is lehet ennek az oka? Ennek járt utána a Sifted.


​Kilépők

A múlt hét folyamán jelentette be a Bulb nevezetű, zöld energiával foglalkozó cég egyik alapítótagja, Amit Gudka, hogy visszalép vezetői pozíciójától. Cégét 2015-ben alapította, mára már több mint 1000 alkalmazottat foglalkoztat, az Egyesült Királyság energiapiacának 6 százalékát kezeli. Gudka azt mondta, hogy belevág egy új, energiatárolásra specializálódott startup-ba. Nem ő az egyetlen, aki ezt a vonalat követi, például a jól menő fintech vállalat, a GoCardless társalapítója, Tom Blomfield is így tett 2018-ban, hogy megalapítsa Monzo nevű cégét (amit ugyancsak elhagyott). Josefin Landgard pedig a Kry egészségügyi óriásvállalatnak fordított hátat 2018-ban, hogy új üzletbe kezdjen.

​Legyünk tisztában az erősségeinkkel

Van egy Lingumi nevezetű cég, amelynek a fő célja az, hogy a 2-6 éves korosztály angol nyelvtanulását elősegítse interaktív eszközökkel. A tavalyi évben Adit Trivedi, a cég társalapítója visszalépett vezetői pozíciójából pont akkor, amikor elkezdett szárnyalni a vállalata. Társával 2015-ben alapították a cégüket, s 2019-re sikerült felfuttatniuk, pont mikor elkezdtek volna kifutni az összes pénzükből. Ennyi időbe tellett, hogy a piac igényeire formálják a szolgáltatásukat, s hogy rájöjjenek, hogyan növeljék jelenlétüket a két legnagyobb területükön, Kínában és Tajvanon. Ahogy ez sikerült nekik, 360 százalékos bevételnövekedést értek el, illetve az alkalmazottaik száma 10-ről 60-ra növekedett. Innentől kezdett kételkedni a saját szerepében Trivedi, ugyanis míg eddig a birodalma építésén munkálkodott, a napjai nagyrészét már a meetingek és az üzleti paraméterekről , a munkavállalók jóllétéről szóló tárgyalások tették ki. Kezdte megérteni, hogy nem igazán érdekli a vezérigazgatói pozíció, mert sokkal inkább „építő" típus. Emellett a cég megkövetelte a világszínvonalú munkavállalók alkalmazását, aminek következtében helyettesíthetőnek kezdte érezni magát. Rájött, hogy új, friss, külső szemléletű emberek kellenek a cégbe, így inkább lemondott a pozíciójáról, és próbál arra koncentrálni, hogy újabb birodalmat építsen.

​Az egyensúly iránti vágy

„Vezérigazgatónak lenni sokszor nagyon magányos érzés. Úgy érzed, hogy az egész vállalat súlya a te válladra nehezedik" – mondta Andrea Holvik Thorson, a norvégiai Wiral hardware cég vezetője. Az átalvatlan éjszakák, a relaxálásra való képtelenség, a kiégés, illetve az érzés, hogy senkivel nem tud ezekől beszélni mind-mind közrejátszottak abban, hogy Andrea lemondott a pozíciójáról. Esetében is egy igen sikeres vállalkozásról van szó, hiszen a kameratermékeik a Red Bull és a GoPro figyelmét is szinte azonnal felkeltették, illetve a síelők és a downhill-rajongók körében is igen népszerűek lettek. Közösségi finanszírozású projektekben 1,5 millió dollárt gyűjtöttek össze, és több mint 10 000 kamerát már akkor eladtak, mikor még el sem kezdték a gyártásukat. Nála is hasonló dolgok merültek fel, mint Trivedi esetében: nagyon élvezte a fejlesztési és tesztelési fázisokat, viszont mikor már robbanásszerűen betörtek 8 ország piacára is, rengeteg partnerük, vásárlójuk, gyártójuk és befektetőjük lett nem volt boldog. Úgy érezte, nem akarja a fiatalságát beleölni ebbe a cégbe, ezért visszalépett a pozíciójától. Jelenleg kommunikációs menedzserként dolgozik egy 120 fős oslói cégnél. Utólag visszatekintve rájött, hogy másként csinálná. Többek között felvenne egy műveleti igazgatót, aki levenné a válláról az adminisztratív és pénzügyi terhek egy részét. Kevesebbet dolgozna, és nem úgy állna a cégéhez, mintha azon kívül semmi más nem létezne. Elmondása szerint semmit nem bánt meg, hiszen ezek segítették hozzá egy hatalmas jellemfejlődéshez.

​Bízz az ösztöneidben

Farina Schurzfeld esetében egy éves őrlődés előzte meg a döntését, miszerint elhagyja Selfapy nevezetű cégét, amely online pszichoterápiára szakosodott. Döntését úgy jellemezte, hogy érezte a csontjaiban, hogy ez a helyes döntés. Négy és fél év alatt építették fel a társalapítóival a céget, amely manapság már több mint 100 alkalmazottat foglalkoztat. Lépését azzal is indokolta, hogy más célokat tűztek ki maguk elé a társalapítóival, így inkább úgy döntött, hogy a sokéves tapasztalatát máshol kívánja kamatoztatni. Érdemes megemlíteni, hogy társaival szorosan együttműködtek a német kormánnyal, amelynek eredménye a digitális ellátási törvény lett, aminek keretein belül az orvosok ingyenes mentális egészséget célzó kezeléseket írhatnak ki. Farina Schurzfeld nyugodt szívvel hagyta ott a cégét, hiszen nagyon stabil lábakon áll a vállalata.

Érdekes párhuzam vonható mindhárom szereplőnk esetében, hiszen mindannyian igazán gyümölcsöző birodalmakat építettek, ám végül egyikőjük sem azt kapta, amire számított. Csodálatos utazás ez a pénz és a siker mellett az önismeret világába is, melyből mindhárman tanulságosan, okosabban és egészségesebben jöttek ki. Ti mit gondoltok erről a jelenségről?


The Conversation

Friss

Hasít a PlayStation 5, milliók csaptak le rá

A Sony a PlayStation 5 novemberi piacra dobása óta már több mint 10 millió példányt értékesített a konzolból.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Elon Musk dolgozóinak megszabták, mit mondhatnak a főnökről

Elon Musk vállalata, a The Boring Company megtiltotta a sofőrjeinek, hogy negatív fényben tüntessék fel az üzletembert. Sőt, a dolgozóknak egy komplett forgatókönyvet is be kell magolniuk, hogy minden kérdésre felkészüljenek-adta hírül a TechCrunch.

A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum öt embert szállíthat: a sofőrt, aki a Boring Company alkalmazottja, és négy utast. Elon Musk cége az első loop-ot alig több, mint egy hónapja adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. A TechCrunch a napokban kiderítette, hogy a sofőröknek egyfajta forgatókönyvet kell követniük munkájuk során Elon Musk védelme érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Megszabták, hogy bizonyos kérdésekre milyen válaszokat adhatnak.

Minden szép és jó

Az a feladatod, hogy biztonságos utazást biztosíts az utasoknak, nem pedig az, hogy szórakoztasd őket. Minimalizáld a beszélgetést, és koncentrálj az útra.

-olvasható a Boring Company utazási forgatókönyvében, amelyet a TechCrunch hivatalos úton szerzett meg.

Elon Musk nagyon népszerű manapság, éppen ezért a vállalat nem szeretné, ha az alkalmazottak negatív fényben tüntetnék fel őt. Legalábbis a szkriptből erre lehet következtetni. A forgatókönyv egyértelmű utasításokat ad a sofőröknek, hogy mindenáron kerüljék az üzletemberrel kapcsolatos kérdéseket. Szemezgessünk még a dokumentumból!

Ez a kérdéskategória (minden, ami Musk-al kapcsolatos) rendkívül gyakori és rendkívül érzékeny téma. Az utasok rajongása az alapítónk iránt elkerülhetetlen, a hozzá köthető kérdések dominálhatják a beszélgetést. Legyen a lehető legrövidebb, és tegyen meg mindent, hogy leállítsa a beszélgetést. Ha az utasok továbbra is erőltetik a témát, udvariasan közölje:" Sajnálom, de tényleg nem tudok mit hozzáfűzni" majd váltson témát.

A vállalat az erőszakosabb utasokra is felkészült. Ha tovább kérdezgetik a sofőrt, hogy milyen vezető Musk, illetve, hogy szeret-e neki dolgozni, az alábbi választ kell adnia:

Természetesen, ő egy nagyszerű vezető. Mindannyiunkat arra motivál, hogy remek munkát végezzünk!

Na de mi van akkor, ha az utasok rákérdeznek Elon Musk Twitteres ámokfutásaira?

Elon közszereplő. Azért vagyunk itt, hogy fantasztikus utazási élményt nyújtsunk!

Igaz, amit az újságok írnak róla? Udvariatlan főnök? Füvezik? Nem engedi, hogy az alkalmazottak szabadságra menjenek?

Nem olvastam ezeket a cikkeket, de nekem más tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.

Mióta dolgozol a cégnél?

Elég ideje ahhoz, hogy úgy ismerjem az alagutakat, mint a tenyeremet!

Mennyi baleset köthető a rendszerhez?

Ez egy nagyon biztonságos rendszer.

Nos, nagyjából így néz ki a Boring Company valós idejű, hónapokig, évekig tartó, élőszereplős „filmjének" forgatókönyve.

Vannak bajok

Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet. A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyanezt 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá az utasok alig néhány nappal a Vegas-i loop átadása után máris komoly kritikákkal illették a projektet. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy a metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Kikötött a világ leghíresebb konténerhajója, sokba fájt a Szuezi kaland

Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!