AdBlue szintjelző üres tankot mutat

Csak idő kérdése volt, hogy az energiaválság és a növekvő földgázárak még erőteljesebben éreztessék hatásukat a mindennapi életünkben. Európában hiány alakulhat ki a dízeles járművek üzemeltetésében kritikus szerepet játszó AdBlue szintetikus adalékból-írja a hvg.hu.



Minden drágul

Az AdBlue hiánya azért is jelent problémát, mert a modernebb, minimum Euro ötös környezetvédelmi besorolással rendelkező dízelmotoros járművek használhatatlanná válhatnak a szintetikus folyadék hiányában. Az autók jellemzően 1500 kilométeres tartaléknál jelzik a folyadék fogyását, de ez sovány vigasz azok számára, akik a legrosszabb esetben nem jutnak AdBlue-hoz. A helyzet komolyságát jelzi, hogy a kontinens legnagyobb gyártója, a vágsellyei Duslo vegyi üzem bejelentette, hogy a meglévő kötelezettségeit teljesíti, de földgáz drágulása miatt új ügyfeleket és nagyobb mennyiégű rendeléseket nem fogad. Továbbá a második legnagyobb gyártó csökkentett üzemben működik, a harmadik pedig gyakorlatilag leállította a termelést-részletezi a hvg.

Fő a nyugalom

A probléma több dologból tevődik össze:

  • egyrészt az AdBlue előállítása jellemzően műtrágyával együtt történik, a folyadék termelése pedig önmagában nem nyereséges
  • másrészt a folyadék, nevezetesen a karbamid egyik fő alkotóelem a földgáz, amelynek magas árai miatt korlátozták a termelést

Az Újszó hírportál megjegyezte, hogy a szlovák gazdasági miniszter, Richard Sulík utasítására az Állami Tartalékalap 500 ezer liter AdBlue-t fog felvásárolni. A portál a Pravda napilap értesüléseire hivatkozva hozzátette, hogy a miniszter elviekben megállapodott a gyártókkal és a forgalmazókkal, hogy az adalékot kizárólag szlovákiai fuvarozóknak árulják.

Egyelőre azonban nincs ok az aggodalomra, különösen azért, mert egy teletankolt, szabványos méretű, 13-19 literes AdBlue tartály 15-20 ezer kilométerig kiszolgálja a tulajdonosokat. Probléma akkor lesz, ha hirtelen mindenki megrohamozza a kutakat, hogy feltankoljon, mert akkor valóban hiánycikké válik az AdBlue.

The Conversation

Ne hagyd ki!