A közeljövőben akár 12 féle hajtáslánc is elérhető lehet

Nem valószínű, hogy az elektromos autók belátható időn belül uralni fogják az utakat. A következő évtizedben akár 12 féle hajtáslánc is elérhető lehet.


Nem feltétlenül környezetkímélőbb az elektromos autó

A jelenlegi szabályok szerint 2035-től lesz kötelező nulla károsanyag-kibocsátású új járműveket forgalomba hozni az Európai Unióban. Ezzel párhuzamosan azonban a szintetikus üzemanyagok miatt megmaradhat a robbanómotorok világa is – írja a vg.hu.

A globális károsanyag-kibocsátásnak csak a 6-8 százalékáért felelnek a személyautók, a teljes közlekedés pedig a 18-21 százalékáért. Ha pedig a járműveket a teljes életciklusukban vizsgáljuk, azt láthatjuk, hogy a gyártástól a megsemmisítésig - hajtástól függetlenül - ugyanakkora az autók ökológiai lábnyoma és a kibocsátása is.

A következő még nem az elektromos autók évtizede lesz

Egy magyar autós átlagosan 13 500 kilométert vezet egy évben. Elektromos autót csak annak kellene vásárolnia, aki legalább évi 50 ezer kilométert közlekedik, és még így is az autó élete első hat évében csak azt a kibocsátást spórolja meg, amelyet a gyártása során elszenvedett a környezet

-nyilatkozta Knezsik István, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.

A szakember jelenleg elképzelhetetlennek tartja, hogy néhány évtizeden belül csak elektromos autók szeljék a magyar utakon. Ebben az esetben ugyanis „csak a közlekedés fenntartásához legalább két paksi atomerőműre lenne szükség”. Éppen ezért többféle hajtáslánc is elterjedhet a piacon.

Jöhetnek a szintetikus üzemanyagok?

A szakember elmondta, hogy műanyaghulladékból előállítható szintetikus üzemanyagokhoz a gyártók már évek óta fejlesztenek motorokat. Ezeket a kutatási eredményeket tíz éven belül hasznosíthatja a társadalom. Ilyen üzemanyagokkal akár a jelenleg forgalomban lévő 1,7 milliárd járművet is lehetne üzemeltetni, amellett, hogy rendeződne rengeteg hulladék sorsa. A benzines, a dízel, az elektromos és a hibrid hajtású autók között érdemes lenne a szintetikus üzemanyaggal működőknek is helyet kapniuk. Velünk lehetnek a CNG- vagy az LNG-hajtások is, valamint még kétféle hidrogénhajtás a következő évtizedben.

Az üzemanyag-forgalmazók lesznek nehéz helyzetben, mert a körülbelül tizenkétféle hajtáslánchoz legalább nyolcféle üzemanyagot kell majd tárolniuk, és elektromos töltőket is be kell szerelniük. A jövőt két nagy kérdéskör határozza meg, az egyik, hogy hol lesz a megfizethetőség határa, meddig hajlandó megfizetni a társadalom az adott üzemanyag piaci értékét, a másik pedig az, hogy milyen üzemanyagot lesz képes hosszú távon biztosítani Európa

- vélekedett Knezsik István.

A szakértő szerint manapság ha valaki tudatosabb közlekedésre váltana, érdemes egyeztetni egy hozzáértővel. Elmondani neki, hogy mihez kell az autó és milyenek az utazási szokásaink, mert az ideális járművet csak ezek ismeretében lehet kiválasztani.


The Conversation

Ne hagyd ki!