Hatalmas fogás akadhatott a kínaiak horgonyára
Fotó: Shutterstock

Hatalmas piacot hódíthatnak meg a kínai autógyártók

A padlóra került az oroszországi autóipar az ukrajnai háború kitörése után. Az orosz iparágat Kína falhatja fel. Néhány éven belül kínai autók uralhatják az eladásokat az eurázsiai országban.


Padlóra került az orosz autógyártás

Talán az orosz autóipar sínylette meg a legjobban az ország ukrajnai háborúját. A keleti szomszédunk megtámadását követő hónapokban a személygépjármű-gyártás a 3 százalékára, az újautóeladás pedig a 20 százalékára zuhantak Oroszországban.

A nyugati autógyártók sorra hagyták ott az orosz piacot, a gazdasági szankciók pedig a megmaradt autógyárakban lehetetlenítették el a gyártást – írja a VG.

Azonban a Bloomberg közgazdászai rávilágítanak, hogy májustól ha lassan is, de ismét növekedésnek indult az orosz autópiac, ami leginkább az állami támogatásokkal és a megugró kínai autóimporttal magyarázható.

Kína falhatja fel az orosz autópiacot

Korábban Európa legnagyobb autópiaca volt az orosz, melynek az élén a Toyota és az AvtoVAZ (a Lada anyavállalata) állt, de nagyjából 60 márka versenyzett a piacért. Jelenleg csupán 14-15 maradt, melyből 3 orosz, a többi kínai. Az utóbbiak újautó-eladásainak a részaránya az év eleje óta megháromszorozódott. Jelenleg körülbelül 30 százalék, jövőre elérheti a 40 százalékot, néhány éven belül pedig a 70-et, hacsak nem pörög fel az orosz gyártás.

Az utóbbi időben kínai autók gyártására állt át Oroszország balti-tengeri exklávéja, Kalinyingrád is. Korábban BMW-k készültek az ottani üzemben. Emellett a Nissan korábbi szentpétervári gyárában Ladákat építenek manapság.

Miután az AvtoVAZ-zal a Renault megszakította az együttműködését, jelentős alkatrészhiány lépett fel a gyártásban. Egy darabig alapvető biztonsági felszerelések nélkül készültek az autók. Azonban azóta valamelyes javult a helyzet.

Hazánkba is érkeznek a kínai e-autók

Az Európai Unióban először hazánkba készül betörni a kínai autóipari óriás, a Geely. 2023 tavaszán helyezi forgalomba első elektromos modelljét, a Geometry C-t Magyarországon. A cég a 229. legnagyobb forgalmat (55,86 milliárd dollár) bonyolíthatta 2021-ben a világon, ami mögött 2,2 millió személygépjármű értékesítése áll.

Idehaza a Geometry C alapára 15 és 20 millió forint között alakulhat, szállítási ideje 4-6 hónap lehet, valamint 4 évig vagy 150 ezer kilométerig járhat utána garancia. Hazánkban is növekszik a kereslet az elektromos autókra, azonban jellemző a márkahűség, ezért továbbra is előnyben lehetnek a régebbi autókereskedők és -importőrök.

Kritikus pont még a szervizhálózat megléte. Nekünk harminc éve fennálló, országos lefedettségű hálózatunk van, melyhez bizalommal fordulnak az ügyfelek, ezt kiépíteni a Geelynek hosszú idő és kemény munka lesz. Összefoglalva: perspektívája van ennek a gyártónak is, azonban rengeteg munka áll még előtte

- nyilatkozta Bujáki Zsolt, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója.


The Conversation

Ne hagyd ki!