Egy VW-logóval ellátott autókormányt fog egy ember

Az Európai Bizottság arra szólította fel a Volkswagen csoportot, hogy a dízelbotrány minden károsultját kártalanítsa az EU-ban. Itthon 35-40 ezer autótulajdonos lehet érintett. A kártérítés összege a Portfolio.hu kalkulációi szerint átlagosan 2-3 ezer euró (720 ezer – 1,08 millió forint) lehet.


Kártalanítás eddig csak Németországban

Hat évvel a dízelbotrány kirobbanása után az Európai Bizottság arra szólította fel a Volkswagen csoportot, hogy az ügyben érintett összes járműtulajdonost kártalanítsa az EU-ban – számol be a portfolio.hu. A német autógyártó ugyanis eddig csak Németországban vállalta, hogy kártérítést fizet a dízelbotrány károsultjainak, más EU-s tagállamban nem került erre sor. A Volkswagen ezt azzal indokolta, hogy az EU többi tagállamában a visszahívási, javítási akcióknak köszönhetően minden jármű megfelel már a jogszabályi követelményeknek, a tulajdonosok pedig nem szenvedtek anyagi kárt.

35-40 ezer hazai autós lehet érintett 

Ha célt érne a brüsszeli nyomás és tényleg minden EU-s tagállamban kártérítést fizetne a Volkswagen csoport, az érintené a magyarországi autótulajdonosokat is.

A Világgazdaság 2018 végén arról írt, hogy a dízelbotrányban érintett magyar ügyfelek száma 35-40 ezerre tehető. A hazai károsultak érdekképviseletére akkor alakuló pertársaság viszont 50 ezer érintett autót emlegetett, amit a Volkswagen csoport magyarországi importőre, a Porsche Hungaria Kft. (PoHu) túlzónak nevezett.

De mennyit fizethet a VW?

Kérdés, egy esetleges kártérítés során mennyi kompenzációt kapnának a hazai autótulajdonosok. Ezzel kapcsolatban a Portfolio arról ír, hogy egy úgynevezett csoportos megállapítási kereset révén bírósághoz forduló német ügyfeleknek fizetett már a VW. Ők autójuk típusától és korától függően 1350 és 6257 euró (486 ezer - 2,25 millió forint) közötti kártérítést kaptak. A vzbv és az ADAC keresetéhez az EA 189 kódú dízelmotorral szerelt, és a dízelbotrány miatt szervizre visszarendelt Audi, Seat, Skoda és Volkswagen gépkocsik németországi vásárlói csatlakozhattak.

Idén nyáron az amszterdami kerületi bíróság hozott olyan ítéletet, amely szerint a Volkswagen csoportnak kártérítést kell fizetni azoknak a vásárlóknak, akiknek járművei érintettek a dízelbotrányban. A bíróság döntése kimondta, hogy 3000 euró (1,08 millió forint) jár azoknak, akik csaló szoftverrel szerelt új Volkswagent, Audit, Seatot vagy Skodát vásároltak és birtokolnak, míg azokat, akik használtan vásároltak a szóban forgó járművekből, 1500 euró (540 ezer forint) illeti meg.

A Portfolio kalkulációi szerint, ha a korábbi német alkuból és a holland bíróság ítéletéből indulunk ki, akkor átlagosan durván 2-3 ezer euró (720 ezer – 1,08 millió forint) között lehet majd az az összeg autónként, amelynek megfizetésére a Volkswagent kötelezhetik az EU-ban.

The Conversation

Ne hagyd ki!