Hosszú éveket kellene kibírniuk a teljesítményük csökkenése nélkül

Az elektromos autók akkumulátoraik élettartama sok kérdést felvet, és többeket visszatarthat a nem klasszikus modellek megvásárlásától. Azonban okosan töltve egy megfelelő összetételű akkumulátor akár 2-3 ezer töltési ciklust is kibír teljesítménycsökkenés nélkül, ami 10-15 évi folyamatos használatot jelenthet. Nem hiába adnak a gyártók 7-10 éves garanciát - a megfelelő használat mellett - az akkumulátorokra.


Fejlődött a technológia az elektromos autókban

Minden akkumulátor hatékonysága romlik a használat következtében. Azonban manapság az elektromos autók akkumulátorai jóval nagyobb élettartammal rendelkeznek, mint azt a gyártók előzetesen jósolták. Az élettartamuk inkább a 20 évhez közelít - tehát az autót is túlélhetik - miközben a kapacitásuk folyamatosan növekszik, az előállítási költségük pedig csökken – írja a Jövő Mobilitása Szövetség szakértőinek közleménye.

A szakemberek tisztáznak néhány közismert, de téves információt is. Tájékoztatnak például arról, hogy az elektromos autó akkumulátorainak kapacitáscsökkenése leginkább a hőmérséklet és a töltési sebesség miatt következhet be, és nem a gyakori használat következtében. Emellett az akkuk felmelegedése jellemzően jobban csökkenti a teljesítményüket, mint a hideg idő. Fontos az is, hogy ha hetekig nem használjuk az autónkat, akkor a lítium akkumulátorokat 50 százalék körüli töltöttséggel állítsuk le. Aki pedig otthonról lejtős úton indul el - ahol az autó folyamatosan visszatölt - az különösen kerülje el, hogy teljes töltöttséggel induljon. Persze a különböző autókhoz és akkumulátorokhoz más javaslatok vannak érvényben.

Így óvhatjuk meg az akkut

Az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága által 2022-ben elfogadott javaslata alapján 160 ezer kilométer megtétele után is (vagy az autó 8 éves életkoráig) biztosítaniuk kell az akkumulátorok kapacitásának legalább 70 százalékát. A cellák gyakori lemerítése, majd teljes feltöltése idővel azonban károsíthatja az akkumulátor azon képességét, hogy biztosítsa az optimális energiatárolást. Ezért nem érdemes csupán 80 százalékra tölteni és nem engedni, hogy teljesen lemerüljön. Villámtöltővel különösen ne töltsük 80 százalék fölé az akkumulátort, hiszen ekkora töltöttségi szint felett drasztikusan lassul a töltési sebesség.

Ilyen lehet a jövő akkumulátora

Napjainkban számos fejlesztés folyik a jövő akkumulátorának anyagától kezdve a töltési ciklusok számának megemeléséig. Jelenleg is növekszik a térfogategységre jutó kapacitás, valamint egyre kevesebb ritkán előforduló vegyületet használnak hozzájuk és közben az árak is csökkennek.

Az elektromos autó akkumulátorának nagyjából 4 százaléka áll lítiumból, azonban vannak olyan kutatások, amelyek arra irányulnak, hogy kiváltsák ezt a ritka fémet az akkukban. Egyik megoldás lehet a sótartalmú akkumulátor, vagy a lítium akkumulátoroknál sokkal nagyobb töltési ciklusszámot elviselő, a mobiltelefonoknál már megjelent grafén akkumulátor.


The Conversation

Ne hagyd ki!