Tisztázta a rendőrség a gyorshajtásra vonatkozó szabályokat
Fotó: Shutterstock

Tisztázták, nem az 51-el teperő autósokra utaznak a rendőrök

Minden autós arra kíváncsi, mi lesz most, hogy 53 km/h-ról 51 km/h-ra vitték le a korábban alkalmazott „tűréshatárt” a sebességellenőrzések során. Erre kaptak a sajtó képviselői választ Óberling József ezredestől, az ORFK közlekedésrendészeti főosztály vezetőjétől, írja a police.hu.


Mi is megírtuk, hogy „május elsejétől a sebességellenőrzéssel érintett jármű esetében a jogilag elfogadott sebesség az az érték, amelyet a hitelesített sebességmérő mért. A rendőrségnek nincs lehetősége ettől – és az egyes esetekben ezzel járó esetleges felelősségre vonástól sem – eltekinteni”.

A tolerancia értéke soha nem azt jelentette, hogy ennyi volt a hibázási mértéke egy sebességmérő készüléknek – emelte ki Óberling József a police.hu-nak. A készülék a ma ismert mérőműszerek közül az egyik legpontosabb. Gyakorlatban 3 tizedmásodperc alatt ezer darab mérést végez az eszköz. Ennek az ezer mérésnek az eredménye fogja azt a számot produkálni, amely a sebességet kiadja.

A főosztályvezető rámutatott, maga a törvény nem ad lehetőséget arra, hogy a hatóság egy hitelesített eszköz eredményét kétségbe vonja. Korábban ez azért volt másképp, mivel a mérésügyi hatóságok, amelyek kibocsátották az egyes mérőeszközökhöz tartozó hitelesítési jegyzőkönyveket, olyan értéket is feltüntettek, amely az ő eljárásukra vonatkozó paramétert tartalmazott.

A változást amiatt hozta meg a rendőrség, mert megváltoztatta a mérési szerv a több évtizedes gyakorlatát, és ma már nem írják bele a hitelesítési jegyzőkönyvbe a már említett értékeket.

A gyakorlat az, hogy a rendőrök eddig is, és ezután is alkalmaznak toleranciát, amit a jog úgy fogalmaz meg, hogy a rendőr belátására van bízva, hogy egy elkövetett szabályszegés esetén milyen szankciót alkalmaz – magyarázta a főosztályvezető. – Ennek elég széles a tárháza. A figyelmeztetéstől a helyszíni bírságon át a szabálysértési feljelentésig és a szabálysértési eljárásban hozott döntésig bezárólag.

A kollégáink eddig sem, és ezután sem azzal fognak foglalkozni, hogy 50 helyett ki ment 51-gyel. Bár ott tartanánk, hogy ők azok, akik a közúti biztonságot veszélyeztetik! Jó néhányan vannak ugyanis azok, akik ezeket a sebességértékeket extrém módon meghaladják, és a közlekedés biztonságára a veszélyt ők jelentik.

Szeretnék mindenkit megnyugtatni, hogy nem 51 km/h-ra vagy 52 km/h-ra fogja állítani a mérőműszert a rendőr, hanem azokra fog fókuszálni, akik a sebességet jelentősen túllépik.

- mondta Óberling József.

Azt is kiemelte a főosztályvezető, hogy a gépjárműgyártók mindig is, és ma is úgy kalibrálják a sebességmérő órákat, hogy azok kevesebbet mutatnak a valós értéknél. Általában ez 5-7 km/h eltérést jelent. Míg valaki a gépjármű sebességmérő órája szerint 50 km/h-val halad, az a valóságban 43-45 km/h-nak felel meg.


Ne hagyd ki!