Befektetésként is megtérülhet, ha használt autót veszel
Fotó: Shutterstock

Ez a 4 autó a magyarok kedvence a használt kocsik piacán

Folytatódott az évek óta érvényesülő tendencia, tavaly ismét rekord született a használt autók piacán, 830 ezer tulajdonosváltással.


Márciusban és áprilisban beesett az érdeklődés, egyre kevesebben vettek másodkézből származó gépkocsit, holott ebben az időszakban még kaphatók voltak megfizethető példányok. A háború kirobbanásával szűkülni kezdett a kínálat, ezzel párhuzamosan emelkedésnek indultak az árak, de az érdeklődés ennek hatására sem torpant meg, összességében 830 ezer átírással újabb rekord született 2022-ben. Az összértékesítésből a használt autó kereskedők 213 ezer eladott autóval 25 százalékos részesedéssel zártak, írja közleményében a Das WeltAuto, amely országos hálózatában 6278 autót értékesített tavaly.

Az elszálló üzemanyagköltségek miatt az elektromos és a hibrid kocsik kerültek előtérbe, így egyre többen keresték az alternatív hajtású modelleket amelyekből rövid idő alatt hiány keletkezett az öreg kontinensen, ezért egyre nehezebbnek bizonyult az utánpótlás beszerzése, ami szűkülő kínálatot és növekvő árakat hozott ebben a szegmensben is.

Tavasszal és nyár elején még relatíve erős volt az érdeklődés, ennek köszönhetően pillanatok alatt keltek el a minőségi, jó árú használt autók, a magas kereslet miatt a vásárlók sok esetben – a jó ár tudatában – szinte próbaút nélkül szerződtek a kiszemelt autókra, mert tartottak attól, hogy azonnal elviszi más a kocsit, ha nem lépnek időben

– mondta el Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója.

Ez a jelenség ősszel már mérséklődött, így év végére kiegyenlítődött a kereslet és a kínálat. A vevők láthatóan egyre megfontoltabbá váltak, mert tartottak attól, hogy a kapkodás miatt rossz döntést hoznak, így az azonnali szerződédkötés helyett inkább kivártak a vásárlók, akár hónapokig halogatva azt.

A hazai átírásoknál csaknem 50 százalékban az alsó-középkategóriás és a kisméretű autók domináltak. Határon belül a legkeresettebbnek ezúttal is az Opel (93.976 autó) bizonyult éves összesítésben a Volkswagen (83.264 autó) és a Suzuki (70.964 autó) előtt, de a magasabb kategóriájú modellek, így az Audi, a BMW és a Mercedes típusai is igencsak nagy érdeklődésnek örvendtek, amelynek köszönhetően mindhárom márka a legjobb tíz között zárt.A típusok rangsorában 2019-ben a hazai átírásokban és az importban is az Opel Astra végzett az első helyen, előbbiek esetében a Suzuki Swiftet és a Ford Focust, utóbbiaknál a Focust és a Volkswagen Golfot megelőzve.
A jelenlegi kilátások alapján továbbra is a hosszabb szállítási idők jellemzik az új autó szegmenst, így 2023-ban sem várható enyhülés a használt kocsik iránti keresletben. Az utánpótlás beszerzése azonban továbbra is korlátozott marad, így a használt autók árainak csökkenése nem várható a közeljövőben. A jó minőségű példányok évek óta tartják az árukat, előfordulhat olyan eset is, hogy négy év után drágábban adható el egy modell a beszerzési áránál, ergo ma már ott tartunk, hogy egy átlagos használt autó is lehet jó befektetés. Ezt sok magántulajdonos észrevette, akik olykor irreális árigénnyel jelennek meg a kínálati oldalon autójukkal. A vételi oldalon azonban az látható, hogy a vásárlók elfogadták a magas használt autó árakat, és fennakadás nélkül kifizetnek akár 10 millió forintot egy fiatal, kéziváltós ŠKODA Octaviáért. Ellenben az 5-7 éves kategóriában nagyobb árérzékenység jellemző, ott ötmillió forint körül mozog a fájdalomküszöb

– jegyezte meg Tóth Péter.

A Das WeltAuto Centrum tapasztalatai alapján továbbra sem csökken a dízel autók iránti kereslet, az Audi A4, Volkswagen Passat, ŠKODA Superb kategóriában továbbra is azt viszik, a kisebb méretű modellek esetében egyértelműen a benzines vagy az alternatív hajtású példányok dominálnak a kedvező fenntartási költségek miatt.


The Conversation

Ne hagyd ki!