Dráguló autók, kevesebb értékesítés Magyarországon

Átalakuló autóipar, elhalasztott vásárlások, növekvő költségek jellemzik a piacot



Kevesebb értékesítés

Az idei első fél évben Magyarországon eladott több mint 75 ezer új gépkocsi éves szinten 11 százalékos bővülést jelent, de 16 százalékkal elmarad a 2019-ben elért értékesítéstől. Az uniós piacon is hasonló a helyzet. A vásárlók a járvány miatt eleve óvatosabbak, ráadásul a környezetvédelmi normák miatt emelkedett az új autók ára, emellett az ellátás is akadozik, részben a globális csiphiány miatt - mondta Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke a vg.hu-nak.

Átalakuló autóipar

Az új autók piacán a kereslet nem emelkedett, ráadásul a kínálat is akadozik, részben az alapanyagok árának növekedése, valamint a globális csiphiány miatt. A szakember szerint, mind a magánszemélyek, mind a vállalkozások óvatosak a pandémia okozta bizonytalan gazdasági helyzetben. Sokan elhalasztották a komolyabb beruházásokat, így az autóvásárlásokat is. A gépkocsi vásárlását tervező magánszemélyek és vállalkozások komoly dilemma előtt állnak a meghajtásokat illetően is, hiszen éppen átalakul az európai autóipar. Úgy vélte, az új környezetvédelmi normák miatt emelkedett nemzetközi szinten az autók ára. Ezzel összefüggésben a vásárlói szokások megváltozása miatt is, például amiért a vásárlók előnyben részesítik a drágább, de környezetszennyezőbb városi terepjárókat.

Ellátási problémák

Zs. Nagy szerint az alapanyagok árának növekedése és az ellátási problémák is közrejátszottak az új autók drágulásában. Ez kihat a használt piacra is, az árak emelkedése a használt eszközök esetén is látszik. Magyarországon az euróárfolyam miatt további drágulás történt. A lízingpiacon is jól látható az autópiaci áremelkedés. A személygépkocsi-vásárlásokat a lízingcégek 97,5 milliárd forinttal finanszírozták, szemben az egy évvel korábbi 84 milliárddal, ám a szerződések száma nem növekedett, az a 2017-es szinten volt.

The Conversation

Ne hagyd ki!