Szokjuk a márkaneveket: BYD, Nio, Dongfeng, SAIC, Geely
Fotó: Shutterstock

Ha így folytatják, világelsők lehetnek a kínai autógyártók

Kína több autót exportál, mint az Egyesült Államok vagy Dél-Korea. Ha hasonló ütemben folytatják a külföldi terjeszkedését, ebben a mutatóban hamarosan megelőzhetik Németországot, majd Japánt is lenyomhatják. Magyarországot is elönthetik a kínai járművek.


Villámgyorsan bővül a kínai autóexport

A kínai autószektor jó úton halad afelé, hogy a világ legnagyobb személygépkocsi-exportőre legyen. Azonban a Bloomberg szerint ez egyenes utat jelent újabb feszültségek kialakulásához az ország kereskedelmi partnereivel és riválisaival.

2020 óta megháromszorozódott a kínai autóexport, 2022-ben pedig meghaladta a 2,5 millió járművet. Ez az érték csak 60 ezerrel kisebb, mint a második legnagyobb exportőr Németország teljesítménye, de jócskán elmarad a legnagyobb külföldi értékesítő, Japán statisztikáitól. Viszont meghaladja az Egyesült Államok és Dél-Korea értékeit. A kommunista ország így is piacvezető a Közel-Keleten és Latin-Amerikában. Kína célja 8 millió személygépkocsi exportja 2030-ra, ami több mint kétszerese Japán jelenlegi autókivitelének.

Európában is gyorsan terjeszkednek

A 2020-as értékekhez képest 2021-ben Kína az Európai Unióba irányuló autóexportja 156 százalékkal 435 ezer darabra növekedett az Eurostat adatai szerint. Többnyire meglehetősen olcsó, 13 700 euró körüli árú gépkocsikat kínáltak akkor. Egy kínai gyártmányú autó átlagára a harmada volt egy németnek, és mintegy 30 százalékkal maradt el egy japántól.

Versenyképes költségstruktúrát kell kialakítanunk, ha vissza akarjuk verni a kínaiakat. (…) Alternatív megoldásként Európának legalább részben le kell zárnia határait a kínai riválisok előtt. Ha Európa nem akarja ilyen helyzetbe hozni magát, akkor versenyképesebbé kell válnunk

- idézi Carlos Tavares-t, a Stellantis vezérigazgatóját a VG.

Kína állami támogatást nyújt az elektromos autókat gyártóknak és vásárlóknak. A nagy teljesítményű és kiterjedt helyi ellátási lánc pedig gondoskodik róla, hogy ilyen járműveket a világon sehol ne lehessen olcsóbban előállítani. Ráadásul a legnagyobb kínai elektromosautó-gyártó, a BYD, maga állítja elő az akkumulátorokat és a félvezetőket, ami jelentősen csökkenti a kitettségét más vállalatoknak.

Magyarországon is terjeszkednek a kínai e-autók

Az utóbbi hónapokban a BYD mellett például a szintén kínai Nio és Great Wall Motors is megjelentek az új autómodelljeikkel a nagyobb európai autóbemutatókon. A Dongfeng és a SAIC után pedig a Geely lesz az ázsiai ország harmadik autógyártója Magyarországon disztribúciós hálózatán keresztül. Bujáki Zsolt, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója szerint a piacot meghatározhatja a jövőben, hogy a friss márkák modelljei hogyan teljesítenek 150 ezer km után.

Valószínűleg kezdetben ódzkodni fognak az idegen autómodellektől a vásárlók. Viszont ha elterjedtebbek lesznek, az másokat is meggyőzhet a vásárlásukról. De az is meghatározó lehet, hogy második autóként hányan térnek vissza a kínai márkákhoz.

Azt mindenesetre nem tudni, mit hoz a világpolitika jövője, hova eszkalálódik a nyersanyaghiány – azaz tudja-e tartani egyebek között az árat, árgaranciát a Geely, valamint a jelenleg kedvezőnek mondható négy-hat hónapos szállítási időt

– közölte a szakértő.

Bujáki szerint nem okozhat nagy meglepetést, hogy mely elektromos autók lesznek a legversenyképesebbek a jövőben: azok a kisebb modellek, amelyek árban a hasonló méretű benzinesekhez közelítenek.

Ne hagyd ki!