A tavaly nyilvántartott 4,2 millió magyar személyautó átlagéletkora 2023 végén 15,8 év volt. Ez csúcsot jelent a 2000 óta vezetett statisztikában, írja a Totalcar.
Az öregedés folyamatos. A legjobb év 2006 és 2007 volt, amikor alig több mint 10 évesek voltak a magyar autók, szemben például a 2002-es és 2003-as 11 év feletti értékkel. A javulás részben annak volt köszönhető, hogy a 2000-es évek közepén évi 190-205 ezer új autót helyeztek forgalomba Magyarországon. Ezt a szintet azóta sem sikerült elérni. Közvetlenül a járvány előtt, 2019-ben született az egyik legjobb eredmény, de akkor is csak 162 ezer új autót kapott rendszámot.
A hosszú távú statisztikákból az is látszik, hogy a fiatal autók egyszerűen túl drágák ahhoz, hogy korszerűbbé váljon a teljes magyar flotta. Ez részben abból látható, hogy a 2010-es évek második felében, amikor az átlagfizetések több évben is két számjegyű pluszt értek el, akkor sem csökkent az átlagéletkor.
A fizetések elsősorban a magánszemélyek vásárlásait befolyásolják, de az új autók eladásai alapján az látszik, hogy a céges beszerzések sem tudják érdemben fiatalítani az autóparkot. Rövid távon, azaz az utóbbi években az autók árának emelkedése, a magas kamatok, a reálbérek csökkenése egyaránt szerepet kapott abban, hogy nem tudott lendületet venni a hazai autópiac.
A magyar autópark ráadásul úgy öregszik, hogy folyamatosan növekszik. 2006-ban és 2007-ben 3 millió autó volt Magyarországon. 2015-ben már 3,2 millió, 2020-ban 3,9 millió. A 4 milliós határt 2021-ben lépte át a flotta, tavaly pedig csaknem 4,2 millió autót tartottak nyilván. (Forrás: Totalcar)
Az Európai Unió népességének átlagéletkora 2023-ra elérte a 44,5 évet, ami azt jelenti, hogy az uniós átlagéletkor tíz év alatt, a 2013-ban feljegyzett 42,2 évről 2,3 évvel emelkedett - közölte nemrégiben az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat.
Magyarországon a lakosság átlagos életkora 44,2 év volt 2023-ban az uniós statisztikai hivatal adatai szerint, ami 0,1 százalékkal több, mint 2013-ban volt.