Egy friss kutatás rávilágít, kétévente átlagosan egy centivel lesznek szélesebbek az új autók az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban. Emiatt mára az újautópiacra kerülő járművek nagyjából felének kicsi a minimális utcai szabványoknak megfelelő parkolóhely.
Gyorsabban nőnek az autók, mint a parkolóhelyek
A Transport and Environment (T&E) tanulmánya szerint kétévente átlagosan egy centivel lesznek szélesebbek az új autók az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban.
Mindez ördögi kör, mert a legnagyobb SUV-ok annyira sikeresek, hogy a gyártók folyamatosan egymásra licitálnak, és mindig nagyobb és nagyobb autókat dobnak piacra, valamint húzzák maguk után az egész piacot
- idézi James Nixt, a szervezet elemzőjét a HVG.
Emiatt körülbelül minden második új autó mára olyan szélessé vált, hogy alig fér el a minimális utcai szabványoknak megfelelő parkolóhelyeken. Egy jármű átlagszélessége manapság meghaladja a 180 centit, de egyes SUV-ok ennél 40 centivel is nagyobbak lehetnek. A Guardian megjegyzi, így egy 240 centi átmérőjű parkolóban előfordulhat, hogy a jármű sofőrje ki sem tud szállni a kocsiból.
Rekord a használtautó piacon! Melyik a legnépszerűbb márka?
Egyébként az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon közel 821 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2023-ban. Ez az érték mindössze 0,5 százalékkal marad el a tavaly mért rekordértéktől: 2022-ben 825 ezer volt a belföldi átírások száma.
Bár a kedvezőtlen gazdasági környezet az autópiac különböző szegmenseiben jelentősen visszafogta a keresletet (a használtimport 16, az újautó-eladások több mint 3 százalékkal estek vissza), a belföldi használtautó-piac kis híján tavaly is beállította 2022-es rekordját. Ebben a teljesítményben két tényező is szerepet játszott. Rövidebb távon a romló jövedelmi viszonyok ide terelték azoknak a vásárlóknak egy részét, akik ebben az időszakban lemondtak egy új autó vásárlásáról. Hosszabb távon a hazai személygépkocsi park folyamatos, dinamikus növekedése önmagában is élénkíti a használtautó-piacot: míg egy évtizede a forgalomban lévő személygépkocsik száma alig 3 millió volt, addig 2023 végére ez a szám már közelítette a 4,2 milliót is
- magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.
A Datahouse által a napokban közzétett adatok szerint a belföldi használtautó-piacon 2023-ban is hat márka autói biztosították a teljes forgalom felét. Az első helyen az Opel áll: ebből a márkából 90 ezer példány cserélt gazdát, ami 11 százalékos részesedést jelent. A Volkswagen, amely 2019 óta áll a második helyen, 10,3 százalékos részarányával stabilan tartja ezt a pozícióját. A harmadik helyen található Suzuki az éves forgalomból 8,5 százalékot tudhat magáénak. A Ford a negyedik helyen áll 7,8 százalékkal. A BMW az ötödik 6,3 százalék feletti részesedéssel, a hatodik helyen azonban változás történt: a Skoda a korábbi 8. helyről kapaszkodott fel erre pozícióra 5,3 százalékos részaránnyal. A forgalomban lévő hazai személygépkocsik átlagéletkora immár a 16 évet közelíti, ami a használtautó-piacon gazdát cserélő járművek összetételében is megmutatkozik: tavaly az adásvételek közel 34 százalékának tárgya legalább 20 éves jármű volt.
A kereslet fokozatos erősödése nyomán az év egészében lassú növekedés várható mind az új autók piacán, mind a használtautó-importban. Mindez a lecserélt autók révén tovább élénkítheti a használtautó-piacot is. A fenti előrejelzések alapján a JóAutók.hu arra számít, hogy a belföldi használtautó-piac 2024-ben is megőrzi aktivitását, sőt, reális esélye van az újabb csúcsdöntésnek is.