Kétévente átlagosan egy centivel növekszik az autók szélessége az EU-ban
Fotó: Shutterstock

Szélesebbek az autók, így a parkolóhelyek sem elég nagyok

Egy friss kutatás rávilágít, kétévente átlagosan egy centivel lesznek szélesebbek az új autók az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban. Emiatt mára az újautópiacra kerülő járművek nagyjából felének kicsi a minimális utcai szabványoknak megfelelő parkolóhely.


Gyorsabban nőnek az autók, mint a parkolóhelyek

A Transport and Environment (T&E) tanulmánya szerint kétévente átlagosan egy centivel lesznek szélesebbek az új autók az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban.

Mindez ördögi kör, mert a legnagyobb SUV-ok annyira sikeresek, hogy a gyártók folyamatosan egymásra licitálnak, és mindig nagyobb és nagyobb autókat dobnak piacra, valamint húzzák maguk után az egész piacot

- idézi James Nixt, a szervezet elemzőjét a HVG.

Emiatt körülbelül minden második új autó mára olyan szélessé vált, hogy alig fér el a minimális utcai szabványoknak megfelelő parkolóhelyeken. Egy jármű átlagszélessége manapság meghaladja a 180 centit, de egyes SUV-ok ennél 40 centivel is nagyobbak lehetnek. A Guardian megjegyzi, így egy 240 centi átmérőjű parkolóban előfordulhat, hogy a jármű sofőrje ki sem tud szállni a kocsiból.

Rekord a használtautó piacon! Melyik a legnépszerűbb márka?

Egyébként az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon közel 821 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2023-ban. Ez az érték mindössze 0,5 százalékkal marad el a tavaly mért rekordértéktől: 2022-ben 825 ezer volt a belföldi átírások száma.

Bár a kedvezőtlen gazdasági környezet az autópiac különböző szegmenseiben jelentősen visszafogta a keresletet (a használtimport 16, az újautó-eladások több mint 3 százalékkal estek vissza), a belföldi használtautó-piac kis híján tavaly is beállította 2022-es rekordját. Ebben a teljesítményben két tényező is szerepet játszott. Rövidebb távon a romló jövedelmi viszonyok ide terelték azoknak a vásárlóknak egy részét, akik ebben az időszakban lemondtak egy új autó vásárlásáról. Hosszabb távon a hazai személygépkocsi park folyamatos, dinamikus növekedése önmagában is élénkíti a használtautó-piacot: míg egy évtizede a forgalomban lévő személygépkocsik száma alig 3 millió volt, addig 2023 végére ez a szám már közelítette a 4,2 milliót is

- magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

A Datahouse által a napokban közzétett adatok szerint a belföldi használtautó-piacon 2023-ban is hat márka autói biztosították a teljes forgalom felét. Az első helyen az Opel áll: ebből a márkából 90 ezer példány cserélt gazdát, ami 11 százalékos részesedést jelent. A Volkswagen, amely 2019 óta áll a második helyen, 10,3 százalékos részarányával stabilan tartja ezt a pozícióját. A harmadik helyen található Suzuki az éves forgalomból 8,5 százalékot tudhat magáénak. A Ford a negyedik helyen áll 7,8 százalékkal. A BMW az ötödik 6,3 százalék feletti részesedéssel, a hatodik helyen azonban változás történt: a Skoda a korábbi 8. helyről kapaszkodott fel erre pozícióra 5,3 százalékos részaránnyal. A forgalomban lévő hazai személygépkocsik átlagéletkora immár a 16 évet közelíti, ami a használtautó-piacon gazdát cserélő járművek összetételében is megmutatkozik: tavaly az adásvételek közel 34 százalékának tárgya legalább 20 éves jármű volt.

A kereslet fokozatos erősödése nyomán az év egészében lassú növekedés várható mind az új autók piacán, mind a használtautó-importban. Mindez a lecserélt autók révén tovább élénkítheti a használtautó-piacot is. A fenti előrejelzések alapján a JóAutók.hu arra számít, hogy a belföldi használtautó-piac 2024-ben is megőrzi aktivitását, sőt, reális esélye van az újabb csúcsdöntésnek is.

Ne hagyd ki!