Elon Musk alagútfúró vállalata, a The Boring Company a napokban adta át az első, földalatti alagúthálózatát. Az üzletember szerint a technológiája forradalmasíthatja a városi közlekedést, a szakemberek azonban szkeptikusak a projekt sikerességével kapcsolatban – írja a Business Insider.


A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum 4 embert tud szállítani. Elon Musk cége az első loop-ot a napokban adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet.

Sok az intőjel

A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyan ezt a távolságot 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá alig néhány napja adták át a Las Vegas-i loop-ot, máris sok kritikát kapott a projekt. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy egy metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Bukott projektek

A Boring Company már számos várossal tárgyalt a loop-rendelések kapcsán, azonban Las Vegas-on kívül még sehol nem járt sikerrel. A cég 2017-ben kezdte el a Washington-t és Baltimore-t összekötő alagút építését. 2019-ben leállították a projektet, környezetvédelmi okokra hivatkozva. A vállalat 2018-ban egy Los Angeles-i projektet jelentett be, ami azóta is környezetvédelmi vizsgálat alatt áll, így még el sem indult a fúrás. A cég Chicago-ban is próbálkozott, de nem járt sikerrel.

Miami kormányzója, Francis Suarez bejelentette, ő is kapott egy ajánlatot Elon Musk-tól. A Tesla-vezér azt ígérte a kormányzónak, hogy 6 hónap alatt megépíti az igényeihez igazított alagutat mindössze 30 millió dollárért. Nagyjából ugyanilyen helyzetben van a floridai Fort Lauderdale is. Bár bizakodóan tekintenek az üzletre, egyelőre nagyon úgy néz ki, hogy ezek sem fognak megvalósulni.

A szakértők szerint a Boring Company kudarcra van ítélve, amit a kormányszervek visszakozása tökéletesen tükröz. Azonban még korai temetni a céget, hiszen számos lehetőség rejlik az elképzeléseiben.

De legalább vicces a neve. A „boring" unalmasat jelent, amit ugyan úgy kell kiejteni, mint a „boreing" szót, ami viszont már fúrást jelent. Nem is vártunk mást Elon Musk-tól.

The Conversation

Friss

Photo by Olga Guryanova on Unsplash

Az orvosi kamara figyelmeztette a rendőrséget a bilincs ügyében

Egyetértenek a korrupció felszámolásával, de az orvosok bilincses megszégyenítését feleslegesnek gondolják. Illetve a vesztegetők elleni fellépés is kaphatna nagyobb nyilvánosságot.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Elég lesz a normális megélhetéshez a 200 ezres minimálbér? Számoljunk!

A KSH felmérése alapján valamivel több kellene a normális megélhetéshez a magyarok szerint, mint amennyi nettó marad a megemelt minimálbérből. Mutatjuk, hogy mennyivel több.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Unsplash

300 év sem volt elég, hogy megtisztítsák a Facebook-ot a gyűlölettől

A Wall Street Journal olyan belső dokumentumokhoz jutott, amelyekből kiderült, hogy a Facebook moderátorai mennyi időt töltöttek 2020-ban a kényes tartalmak ellenőrzésével. Az adatok remekül tükrözik, hogy mennyi gyűlölet és erőszak van a világban.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!