Felülvizsgálják üzleti stratégiájukat a magyar vállalkozások, ez derül ki a Magyar Bankholding megbízásából készült kutatásából.
A kisvállalkozások többségének kihívást jelent az infláció, valamint az energiaárak és az alapanyagárak emelkedése, ami miatt sokan a saját áraikat is növelni kényszerülnek – derült ki a Magyar Bankholding több mint 700 kisvállalkozás megkérdezésével lezajlott reprezentatív kutatásából. A válaszadó cégek 64 százaléka a szolgáltatóiparban tevékenykedik, működési formáját tekintve kft.-ként, többségében 2-4 közötti alkalmazottat foglalkoztat, nettó árbevétele pedig kevesebb, mint 20 millió forint.
A vállalkozásoknak az energiaárak és az alapanyagárak emelkedése, valamint a gazdasági környezet jelentik a legnagyobb dilemmát jelenleg. A válaszadók többségének jelentősen megnehezíti működését az inflációs nyomás. 43 százalékuk a jelenlegi ügyfélkörnek, 29 százalékuk pedig a több ügyfélnek magasabb áron való értékesítésben látja a megoldást. Emellett a megkérdezettek 25 százaléka új piacok és üzleti területek bevonásával, 23 százalékuk a működési költségek csökkentésével, míg 22 százalékuk az alkalmazottak bérének növelésével igyekszik ellensúlyozni az infláció negatív hatásait. A kutatás eredményei alapján az is megállapítható, hogy a vállalkozások 24 százaléka tervez új beszállítót keresni, és 21 százalékuk valósít meg energiahatékonysági beruházást a következő fél év során.
A válaszadók többségének ugyan megemelkedtek az energiaköltségei, azonban közel 60 százalékuk jelezte, hogy nem fizetné részletekben a rezsiköltségeket akkor sem, ha erre lehetősége lenne. Emellett a vállalkozások nagyobb része az elkövetkező egy év során nem tervez kormányzati támogatást igényelni, amely lehetőségekről leginkább az interneten és a könyvelőtől tájékozódnak.
A vállalkozások 24 százaléka jelentős, 65 százaléka pedig kisméretű likviditási tartalékkal rendelkezik, míg 12 százaléka gyakorlatilag nem rendelkezik tartalékkal. A válaszokból emellett az is kiderült, hogy a cégek többsége nem tervezi összevonni vagy csökkenteni az igénybe vett banki szolgáltatásokat, termékeket vagy finanszírozási formák körét a közeljövőben. Faktoring szolgáltatást csupán a megkérdezettek 4 százaléka használ, és több mint 20 százalék nem is ismeri a lehetőséget.
A kutatás rákérdezett arra is, hogy milyen szerepet tölt be az elsődleges bank a vállalkozás életében: a válaszadók 69 százaléka a napi pénzügyi tranzakciókat intézi a segítségével, 18 százalékának finanszírozást nyújtó partnere, míg 9 százalékának pénzügyi tanácsadója is az adott intézmény. A vállalkozások körében leggyakrabban használt digitális csatorna az online banki felület (56%), míg a digitális szolgáltatások közül az elektronikus banki szolgáltatást (55%), valamint az elektronikus számlázó programot (47%) és online számlázó szolgáltatást (42%) veszik igénybe legtöbben. Tanácsot legtöbben könyvelőtől kérnek, vagy az interneten böngésznek egy felmerülő kérdés esetén.