bevásárlókocsi egy üzletben
Fotó: Shutterstock

Ugyanannyiért kevesebbet! Tarol a boltokban a zsugorinfláció

Egyre látványosabb a zsugorinfláció a magyar boltokban: szűk két hét alatt annyira sok termékkel kapcsolatban érkezett bejelentés a Nébih felé, hogy amellett nem mehetünk el szó nélkül.


A Nébih friss listájában – amelyet a Portfolio is szemlézett – találunk egy különös tételt: a Danone Kft. a méretcsökkentésnél nagyobb arányban csökkentette egy anyatej-helyettesítő tápszer árát, azaz a termék kg-ra vetített átadási ára csökkent.

Ez a lépés fontos aspektusra hívja fel a figyelmünket: bár a zsugorinfláció során az esetek többségében valóban arról van szó, hogy a gyártók észrevétlenül próbálnak nagyobb haszont elérni, ez nem mindig van így.

A zsugorítás mögött állhat a fogyasztói szokások megváltozása is, azonban az árufigyelés kezdete óta ez volt az első ilyen alkalom.

A bejelentési kötelezettség minden olyan előrecsomagolt terméket érint, amelyet 2020. január 1., illetve 2023. július 1. között forgalmaztak, és amellyel a vásárlók az 1 milliárd forint árbevételt meghaladó üzletek polcain találkozhattak. A zsugorodásról az adott boltokban is kötelezően be kell számolni.

A drasztikusan zsugorodó termékek között vannak a Győri Édes Zabfalatok: a natúr, fahéjas és kókuszos változatok korábban 215 grammos csomagban érkeztek, azonban az új csomagolásban már csak 188 grammot találunk, ami 12,6%-os csökkentést jelent. Kisebb lett a csokoládés verzió is, 244 grammról 215 grammra (-11,9%), míg az almás ízű kiszerelés 225 grammról 198 grammra (-12%) változott.

A tejtermékek között a „Magyar félzsíros rögös tehéntúró" esetében figyelhető meg a legkomolyabb zsugorodás: a termék 450 gramm helyett már csak 400 grammos kiszerelésben elérhető (-11,1%).

Az édességek kategóriájában sem ismeretlen a jelenség: a Manner téli ostyája korábban 200 grammos csomagban volt elérhető, most viszont 185 grammosra zsugorodott (-7,5%).


Ne hagyd ki!