repülőtér, légitársaságok, késések
Photo by Phil Mosley on Unsplash

Utazni készülsz? Néhány tipp a légikáosz elkerülésére

Az utóbbi napokban sokan keresik az okokat, mi állhat az egyre gyakoribb késések és járattörlések hátterében a repülőtársaságoknál. Mit lehet tenni, hogy minimalizáljuk a kockázatot, az esetleges kellemetlenséget és nagyobb eséllyel kapjuk vissza a pénzünket, ha nem érünk célba?


Az eddigi tapasztalatok alapján a kora hajnali, reggeli és délelőtti járatok nagyobb biztonsággal indulnak el menetrend szerint, ezek esetében nincsenek vagy csak minimálisak a késések.

A Budapest Airport a jelenlegi helyzetben azt tanácsolja az utasoknak, hogy utazásuk szervezésekor a rugalmasan módosítható foglalásokat részesítsék előnyben, érkezzenek időben a repülőtérre. Legalább 2,5 órával a járat indulása előtt. A kézipoggyászba minden olyan személyes dolgot, egészségügyi felszerelést, gyógyszert érdemes bepakolni, amire az utasnak szüksége van és nélkülözhetetlen egy akár többórás repülőtéri tartózkodás esetén.

Két óra késés után...

A Telex átfogó cikkében megjegyzi, ha a késés két órán túl tart, a légitársaságnak gondoskodnia kell az utas ellátásáról. Ezt a reptéren általában étkezési jegyek, kuponok osztogatásával oldják meg. Ha már a gépen ülve kell várakozni, néha jön a személyzet talán ingyenitallal és mogyoróval; legalábbis kellene jönnie. Öt órán túli késésnél elállhat az utas az utazástól, ebben az esetben visszajár a jegy ára.

Ha a járatot másnapra ütemezik át, szállásról és oda irányuló transzferről kell(ene) gondoskodnia a légitársaságnak. Ez azonban gyakran keserves.

Oda- és visszaút ugyanannál a társaságnál

Az adott légitársaság más járataira díjmentesen foglalhatunk át, de ha más céggel tudjuk csak megoldani a váltást, az már súlyos összegekbe kerülhet.

Az uniós szabályok által biztosított pénzbeli kártalanítás, távolságtól függően 250, 400, vagy 600 euró azonban jár(hat), csak itt a vis maiorok okoznak majd nehézséget.

Érdemes az oda és a visszautat is ugyanannál a légitársaságnál foglalni, ugyanis az odaút törlése esetén a másik cég nem téríti meg a visszautat. Sőt, a Telex arra is felhívja a figyelmet, ha az utas egyben foglalta az oda- és a visszautat, akkor a visszaút is lemondható, de ha két foglalással (vagyis külön) intézte, akkor csak a törölt járat menetjegyének ára igényelhető vissza.

Ne hagyd ki!